Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Paralel Hesaplama | BM425 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim. |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Zafer SERİN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Zafer SERİN |
Amaç |
Paralel hesaplama ile ilgili güncel bilgileri ve yaklaşımları öğretmek. Paralel hesaplama yöntemlerinin çeşitli alanlarda kullanımlarını öğretmek ve öğrenciye bu konuda tasarım - analiz yeteneği kazandırmak. Paralel hesaplama için kullanılan yaklaşımların eksikliklerinin ve üstünlüklerinin öğrenci tarafından kavranmasını sağlamak. |
Ders İçeriği |
Paralel hesaplama için kullanılan algoritmalar, yaklaşımlar, mimariler ve yöntemler. Paralel hesaplama için kullanılan programlama dilleri ve bunların sahip olduğu üstünlük ve eksiklikler. Paralel hesaplama yöntemlerinin uygulanabileceği ve uygulanamayacağı durumların tespiti. Paralel hesaplama yöntemleri ile ilgili kod yazımı ve bu kodların zaman ve performans açısından başarımının değerlendirilmesi. |
Ders Kaynakları |
Python ile Paralel Hesaplama Öğrenimi(James Cutajar) - 2021
Herkes için Python(Bülent ÇOBANOĞLU) - 2021 Paralel Programlamaya Giriş(Peter Pacheco) - 2011 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 35 |
Ödev (Sunum) | 15 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Paralel hesaplama ile ilgili genel bilgi verilmesi, analiz ve tasarım başlıklarına giriş | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
2 | İş parçacığı(Thread) ve İşlem(Process) oluşturma | Ders |
3 | İş Parçacıkları(Threads) arasında bellek paylaşımı | Ders Benzetim |
4 | Mutekslerle İş Parçacığı(Thread) senkronizasyonu | Ders |
5 | Bitirilmiş görevleri beklemek için Birleştirmeler(Joins) kullanma | Ders |
6 | Koşul Değişkenleri ile senkronizasyon | Ders |
7 | Bariyer yöntemlerinin Çoklu İş Parçacıkları(Multi Threads) ile kullanımı | Ders Problem Çözme |
8 | İşlemler(Process) arasında bellek paylaşımı | Ders Benzetim |
9 | Mesaj aktarmayı kullanarak iletişim | Ders |
10 | Kilitlenmeden sakınmak ve bunun ile ilgili yöntemler. | Ders |
11 | CUDA ile GPU kullanımı ve bunun etkisi | Ders Beyin Fırtınası |
12 | CUDA ve GPU kullanarak uygulama geliştirme | Ders |
13 | Paralel hesaplamanın zaman ve performans açısından katkısının ölçülmesi | Ders |
14 | Paralel olarak çalışabilecek kodların kısıtları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Benzetim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Paralel Hesaplama yöntemlerini bilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
Paralel Hesaplama ile geliştirilen programların performans açısından kıyaslamasını yapabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
CUDA ile paralel programlama yapabilir | Yazılı Sınav | Ders Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Paralel Hesaplama için kullanılan İş Parçacığı(Thread) ve İşlem(Process) arasında ki farkı ve bunların bellek paylaşımını bilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Benzetim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Paralel Hesaplama yaparken karşılaşabileceği Kilitlenme(Deadlock) gibi problemlere çözüm üretebilir | Yazılı Sınav | Ders Problem Çözme | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Paralel Hesaplama yöntemlerini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Paralel Hesaplama ile geliştirilen programların performans açısından kıyaslamasını yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
CUDA ile paralel programlama yapabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Paralel Hesaplama için kullanılan İş Parçacığı(Thread) ve İşlem(Process) arasında ki farkı ve bunların bellek paylaşımını bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Paralel Hesaplama yaparken karşılaşabileceği Kilitlenme(Deadlock) gibi problemlere çözüm üretebilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |