Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sezgisel Optimizasyon | BM404 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Uğur YÜZGEÇ |
Ders Veren | Prof. Dr. Uğur YÜZGEÇ |
Amaç |
Dersin amacı, öğrencinin sezgisel algoritmalar hakkında bilgi sahibi olması ve bu algoritmalar ile mühendislik problemlerinin çözümünü öğrenmesidir. |
Ders İçeriği |
Giriş, optimizasyon kavramı, klasik ve sezgisel optimizasyon, sezgisel yaklaşımın özellikleri ve esin kaynakları, sezgisel algoritmaların genel yapısı, genetik algoritması, farksal gelişim algoritması, parçacık sürüsü optimizasyon algoritması, yapay arı koloni algoritması, diğer algoritmalardan biri ile bir mühendislik problemi üzerinde çalışma |
Ders Kaynakları |
Derviş Karaboğa, Yapay Zeka Optimizasyon Algoritmaları, Nobel Akademik Yayıncılık, 4. basım, 2014
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 15 |
Toplam | 45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %55 |
Toplam | %55 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 25 | 1 | 25 |
Final | Final | 30 | 1 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 125 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,90 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Giriş, dersin tanıtımı, optimizasyon kavramı | |
2 | Klasik ve sezgisel optimizasyon, sezgisel yaklaşımın özellikleri ve esin kaynakları | |
3 | Sezgisel algoritmaların genel yapısı, Matlab'da kodlama üzerine bazı hatırlatmalar | |
5 | Genetik algoritma ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
4 | Genetik algoritma ve Matlab kodu | |
10 | Parçacık sürüsü optimizasyon algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
9 | Parçacık sürüsü optimizasyon algoritması ve Matlab kodu | |
8 | Arasınav | Sınıf Dışı Çalışma |
7 | Farksal gelişim algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
6 | Farksal gelişim algoritması ve Matlab kodu | |
12 | Yapay arı koloni algoritması ile fonksiyon optimizasyonu benzetimi | |
11 | Yapay arı koloni algoritması ve Matlab kodu | |
13 | Bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-1 | |
14 | Bir mühendislik problemi üzerinde çalışma-2 |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sezgisel bir algoritmayı işletecek programı yazabilir | Yazılı Sınav | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
Klasik optimizasyon ve sezgisel optimizasyon arasındaki farkı bilir | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Bir mühendislik problemini sezgisel bir algoritma ile çözer | Yazılı Sınav | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Benzetim | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sezgisel bir algoritmayı işletecek programı yazabilir | 3 | 4 | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
Klasik optimizasyon ve sezgisel optimizasyon arasındaki farkı bilir | 4 | 4 | - | - | - | - | - | - | - | - |
Bir mühendislik problemini sezgisel bir algoritma ile çözer | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - |