EN
  • Anasayfa
  • BM405 Bulanık Mantık (2021 - 2022 / 7. Yarıyıl)
  • EN
BM405 - Bulanık Mantık
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bulanık Mantık BM405 7 3 + 1 5,0 Pdf
Birim Bölüm
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze veya uzaktan
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Cihan KARAKUZU
Ders Veren Prof. Dr. Cihan KARAKUZU
Amaç

Bulanık mantık yapısının temelini aktarmak ve mühendislik problemlerinin çözümünde bulanık mantık yardımıyla çözümleme yetisini kazandırmak.

Ders İçeriği

Akıllı hesaplama tekniklerine giriş, klasik kümeler ve bulanık kümeler, üyelik fonksiyonları, bulanık ilişki ve bulanık kural, bulanıklaşma, bulanık mantık, bulanık modeller (Mamdani, Sugeno, Tsukamoto), durulama yöntemleri, bulanık kural tabanlı sistemler, mühendislik uygulamaları, Matlab’ta benzetim örnekleri.

Ders Kaynakları J-S R Jang, C-T Sun, E Mizutani, "Neuro-Fuzzy and Soft Computing", Prentice-Hall, 1997.
Serhat Yılmaz, "Bulanık mantık ve mühendislik uygulamaları", Kocaeli Üniversitesi Yayınları, 2007.
Musa Alcı, Engin Karatepe, " Bulanık Mantık ve Matlab Uygulamaları", 1. Basım, 2002.
Açıldığı Öğretim Yılı 2012 - 2013 2013 - 2014 2015 - 2016 2016 - 2017 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Uygulama 1 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
20
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
20
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
60
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Önceden planlanmış özel beceriler Vaka Çalışması 1 3 3
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler Seminer 4 1 4
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 10 20
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 1 1 1
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 2 3 6
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 1 1 1
Önceden planlanmış özel beceriler Özel Destek / Yapısal Örnekler 1 3 3
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 1 3 3
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 10 30
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 2 3 6
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 1 1 1
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 5 10
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 5 1 5
Ödev 1 Ödev 1 8 3 24
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 6 1 6
Final Final 5 1 5
Toplam İş Yükü (Saat) 128
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,02
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Giriş
2 Bulanık Kümeler
3 Üyelik Fonksiyonları
4 Bulanık İlişki, Bulanık Kural ve Bulanık Mantık
5 Bulanık Modeller ve Bulanık Sistem Öbek Yapısı
6 Mamdani Bulanık Sistem Modeli
7 Durulama Yöntemleri ve Mamdani Sistem Örneği
8 Sugeno Bulanık Modeli ve Örnekleri
9 Arasınav
10 Tsukamoto Bulanık Modeli ve Örneği
11 Bulanık Kural Tabanlı Sistem Örnekleri-1
12 Bulanık Kural Tabanlı Sistem Örnekleri-2
13 Matlab Ortamında Bulanık Sistem Benzetimi
14 Benzetim Örnekleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bulanık mantığın temel ilkelerini bilir
Bulanık modelleri bilir ve tasarımını yapar
Tasarlanmış bir bulanık sistemi gerçekleyen programı kodlayabilir
Bulanık bir sistemin tasarımı için gerekli bilgilere sahip olur.
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Bulanık mantığın temel ilkelerini bilir 4 3 2 2 1 3 1 3 2 2
Bulanık modelleri bilir ve tasarımını yapar 4 3 2 2 1 3 1 3 2 2
Tasarlanmış bir bulanık sistemi gerçekleyen programı kodlayabilir 3 3 2 2 1 3 1 3 2 2
Bulanık bir sistemin tasarımı için gerekli bilgilere sahip olur. 4 3 2 2 1 3 1 3 2 2