EN
  • Anasayfa
  • BM303 Bilgisayar Mimarisi ve Organizasyonu (2025 - 2026 / 5. Yarıyıl)
  • EN
BM303 - Bilgisayar Mimarisi ve Organizasyonu
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Bilgisayar Mimarisi ve Organizasyonu BM303 5 3 + 1 4,0 Pdf
Birim Bölüm
BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. Ahmet AKBAŞ
Ders Veren Prof. Dr. Ahmet AKBAŞ
Amaç

Bu derste, bilgisayar sistemlerinde bir uygulama programı çalıştırıldığında neler olduğu ve sistemin nasıl çalıştığını anlamaya yardımcı olacak kavramlar, terminoloji ve sistem bileşenleri tanıtılır ve tartışılır. Böylece, öğrencilerin temel bilgisayar sistemi ve bunun uygulama programları üzerindeki etkisini anlayarak güçlü bir programcı olma yolunda ilerlemesini sağlayacak bilgi ve beceriler kazanması amaçlanır.

Ders İçeriği

Bilgisayar Sistemlerinin Fonksiyonel Birimleri, Sistem Mimarisi, Performans ve Teknolojik Arka Plan; Programcı Bakış Açısıyla bir Sistem Turu; Bilgisayar Sistemlerinde Bilginin Temsili ve Manüplasyonu; Komut Seti Mimarisi, Programların Makine Düzeyinde Temsili-I (RISC, CISC, IA-32 ve x86-64 mimarileri); İşlemci ve Giriş/Çıkış Birimleri Arasında Veri Transferi; Yazılım (Program Hazırlama ve Çalıştırma Süreçleri); İşlemci (CPU) Birimi; Program Performansının Optimizasyonu; Giriş/Çıkış Organizasyonu ; Bellek Sistemi ; Aritmetik; Paralel Çalışma ve Performans; ARM İşlemciler, FPGA ve SoC Tasarımı.

Ders Kaynakları Bilgisayar Organizasyonu ve Gömülü Sistemler, Hamacher, C., Vranesic, Z., Zaky, S. ve Manjikian, N.(2012), McGraw Hill,, ISBN 978–0–07–338065–0
Programcı Bakış Açısıyla Bilgisayar Sistemleri, Bryant, R.E. ve O’Hallaron, D.R. (2016). Pearson Education Limited, ISBN 10: 1-292-10176-8
Bilgisayar Sistemleri Mimarisi. Mono, M.M.(2001), Literatür Yayınları, ISBN 975-843-31-5
Principles of Computer Science, Reynolds, C. and Tymann, P. (2012), McGraw Hill, New York. ISBN 0-07-151037-0
Açıldığı Öğretim Yılı 2010 - 2011 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 15
Ödev (Sunum) 15
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
10
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
10
Ek Dersler
0
Kategori
10
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
40
Uygulama Dersleri
20
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
10
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 1 3 3
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 1 14 14
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Laboratuar 1 8 8
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 5 1 5
Önceden planlanmış özel beceriler Problem Çözme 5 1 5
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 1 5 5
Dinleme ve anlamlandırma Ders 4 14 56
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Ödev 1 Ödev 1 4 1 4
Ödev 2 Ödev 2 4 1 4
Final Final 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 108
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 4,24
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Bilgisayar Sistemlerine Giriş :Fonksiyonel Birimler, Sistem Mimarisi, Performans, Teknolojik Arka Plan Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
2 Programcı Bakış Açısıyla bir Sistem Turu Tartışmalı Ders
3 Bilgisayar Sistemlerinde Bilginin (information) Temsili ve Manüplasyonu Tartışmalı Ders
4 Komut Seti Mimarisi, Programların Makine Düzeyinde Temsili-I (RISC ve CISC mimariler) Tartışmalı Ders
5 Komut Seti Mimarisi, Programların Makine Düzeyinde Temsili-II (IA-32 ve x86-64 mimarileri) Tartışmalı Ders
6 İşlemci ve Giriş/Çıkış Birimleri Arasında Veri Transferi (Program Kontrollü G/Ç, Kesmeli G/Ç) Tartışmalı Ders
7 Yazılım (Program Hazırlama ve Çalıştırma Süreçleri, C ve Assembly Dilleri Arasındaki Etkileşim, İşletim Sistemleri) Tartışmalı Ders
8 İşlemci (CPU) Birimi (Fonksiyonel Birimler, Komut Getirme vr Yürütme Adımları, Kontrol Sinyalleri, HDL) Tartışmalı Ders
9 Program Performansının Optimizasyonu (Komut Düzeyinde Paralelleme, Eş-zamanlılık, Süperskaler İşlemciler) Tartışmalı Ders
10 Giriş/Çıkış Organizasyonu (Yol Yapısı, Yol Hakimliği, Arayüz Devreleri, Ara-bağlantı Standartları) Tartışmalı Ders
11 Bellek Sistemi (Temel Bellek Devreleri, Ana Bellek Organizasyonu, Bellek Teknolojileri) Tartışmalı Ders
12 Aritmetik (Tam Sayı ve Kayan Noktalı Sayılar için Aritmetik İşlem Devreleri) Tartışmalı Ders
13 Paralel Çalışma ve Performans (Çoklu İş Parçaları, Vektörel Süreçler, Paylaşımlı Bellekli Çoklu İşlemciler) Tartışmalı Ders
14 ARM İşlemciler, FPGA ve SoC Tasarımı Tartışmalı Ders Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Bilgisayarların ikili sayıları temsil etme biçiminden kaynaklanan sayısal hatalardan kaçınma becerisi Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Modern işlemcilerin ve bellek sistemlerinin tasarımından yararlanan akıllı hileler kullanarak C kodunu optimize edebilme bilgisi Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Derleyicinin prosedür çağrılarını nasıl uyguladığını ve ağ ve İnternet yazılımını rahatsız eden arabellek taşmasından kaynaklanan güvenlik açıklarından kaçınma becerisi Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bağlama (linking) esnasında bir programcının kafasını karıştıran hataların nasıl tanınacağı ve bunlardan nasıl kaçınılacağı bilgisi Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Birden fazla işlemci çekirdeğinin tek bir yongada entegre edilmesiyle giderek önemi artan bir konu olan eşzamanlılığın (concurrency) getirdiği avantajları ve tuzakları tanıma Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
Bilgisayarların ikili sayıları temsil etme biçiminden kaynaklanan sayısal hatalardan kaçınma becerisi 4 5 4 3 3 3 2 2 2 2
Modern işlemcilerin ve bellek sistemlerinin tasarımından yararlanan akıllı hileler kullanarak C kodunu optimize edebilme bilgisi 3 4 3 3 3 3 2 2 2 2
Derleyicinin prosedür çağrılarını nasıl uyguladığını ve ağ ve İnternet yazılımını rahatsız eden arabellek taşmasından kaynaklanan güvenlik açıklarından kaçınma becerisi 4 4 3 3 4 4 2 2 2 2
Bağlama (linking) esnasında bir programcının kafasını karıştıran hataların nasıl tanınacağı ve bunlardan nasıl kaçınılacağı bilgisi 4 4 4 5 4 3 2 2 2 3
Birden fazla işlemci çekirdeğinin tek bir yongada entegre edilmesiyle giderek önemi artan bir konu olan eşzamanlılığın (concurrency) getirdiği avantajları ve tuzakları tanıma 2 4 3 3 4 4 2 2 2 2
Ortalama Değer 3,4 4,2 3,4 3,4 3,6 3,4 2 2 2 2,2