| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sayısal Çözümleme | BM202 | 4 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze ders anlatımı |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Vedat MARTTİN (Yıl: 2023-2024) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bilgisayar programı ile denklem çözme, türev/integral alma gibi temel matematiksel işlemlerin yapılmasını öğretmek. |
| Ders İçeriği |
Eşitliklerin köklerinin bulunması, doğrusal ve doğrusal olmayan denklem takımlarının çözümü, interpolasyon, fonksiyonların türev ve integrallerinin alınması, bayağı diferansiyel eşitliklerin çözümü, bilinen bir dizi değer için uygun bir eğri uydurulması |
| Ders Kaynakları |
Yazılım ve Programlama Uygulamalarıyla Mühendisler İçin Sayısal Yöntemler, Steven C. Chapra & Raymond P. Canale, 4ncü basımdan çeviri, Literatür Yayıncılık, 2003.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 30 | 1 | 30 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 30 | 1 | 30 |
| Ödev 2 | Ödev 2 | 30 | 1 | 30 |
| Final | Final | 40 | 1 | 40 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 172 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,75 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, sayısal çözümlemenin tanımı, kullanıldığı alanlar | |
| 2 | Program yazılacak platformun tanıtımı | |
| 3 | Hata, bağıl hata, mutlak hata, yaklaşım hatası | |
| 4 | Denklem çözümü: Grafik yöntemi, kapalı yöntemler | |
| 5 | İkiye bölme (bisection) yöntemi, adım küçülterek köke yaklaşma yöntemi , yer değiştirme yöntemi | |
| 6 | Denklem çözümü: Açık Yöntemler ( sabit noktalı iterasyon, Newton-Raphson, Sekant) | |
| 7 | Denklem sistemlerinin çözümü: Doğrudan çözüm, Cramer | |
| 8 | Arasınav, Denklem sistemlerinin çözümü: Gauss yok etme | |
| 9 | Eğrisel denklem sistemlerinin çözümü | |
| 10 | Aradeğerleme: Doğrusal, Lagrange polinom, | |
| 11 | Sayısal Türev: İki noktalı basit türev, Taylor Serisi ile çok noktalı türev | |
| 12 | Sayısal İntegral: Basit yaklaşım, Trapez kuralı, Simpson kuralı | |
| 13 | Adi Fark Denklemlerinin Çözümü: Önemi, Euler yöntemi | |
| 14 | Adi Fark Denklemlerinin Çözümü: Runge-Kutta yöntemi |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Doğrusal denklem sistemlerini program ile çözmeyi öğrenir | |||
| Ayrık zamanda türev ve integral almayı öğrenir | |||
| Fark denklem sistemlerinin çözümünü programlama ile bulur | |||
| Matematiksel denklemlerin köklerini programlama ile bulmayı öğrenir | |||
| Basit eğri uydurma yöntemlerini bilir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Doğrusal denklem sistemlerini program ile çözmeyi öğrenir | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - | ;
| Ayrık zamanda türev ve integral almayı öğrenir | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - | ;
| Fark denklem sistemlerinin çözümünü programlama ile bulur | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - | ;
| Matematiksel denklemlerin köklerini programlama ile bulmayı öğrenir | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - | ;
| Basit eğri uydurma yöntemlerini bilir | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 4 | - | - | 3 | 4 | - | - | - |