| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sayısal Kontrol Sistemleri | EEM423 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
| Birim Bölüm | ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Tolga YÜKSEL (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı sayısal kontrol sistemleri ile ilgili teorik ve uygulamalı konuları tanıtmak, z dönüşümü, ters z dönüşümü, açık ve kapalı çevrim dijital kontrolcü blokları, sayısal PID kontrolörler ve tasarımlarını öğretmek |
| Ders İçeriği |
Dijital sistemler ve özellikleri; örnekleme ve tutma işlemi, analog/dijital ve dijital/analog dönüştürücüler. Sürekli sistemlerin ayrık transfer ve durum uzayı modelleri. Z-Dönüşümü ve özellikleri. Ayrık-zamanlı sistemlerin z-düzlemi analizi. Z düzleminde blok diyagram indirgeme. Z-düzleminde Kararlılık. Köklerin geometrik yerleri yöntemi ile analiz ve tasarım; s-tanım bölgesinde tasarlanan PID kontrolörlerin dijital gerçeklenmesi. Frekans-cevabı yöntemine dayanan analiz ve tasarım. Durum uzayında analiz ve tasarım. |
| Ders Kaynakları |
Discrete-Time Control Systems, Katsuhiko Ogata, 2nd edition, Prentice Hall,
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2011 - 2012 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 2 | 12 | 24 |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 10 | 20 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 10 | 30 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 5 | 1 | 5 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,94 | |||
| AKTS | 5,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Dijital Kontrol Sistemlerine Giriş | |
| 2 | Z Dönüşümü; ters z Dönüşümü | |
| 3 | Ters z dönüşümü | |
| 4 | z- ve s- düzlemi geçişleri | |
| 5 | z düzleminde açık çevrim blok diyagram indirgeme | |
| 6 | z düzleminde kapalı çevrim blok diyagram indirgeme | |
| 7 | z düzleminde kararlılık | |
| 8 | z düzleminde durum uzay gösterilimi ve çözümü | |
| 9 | z düzleminde gözlemlenebilirlik ve kontrol edilebilirlik | |
| 10 | z düzleminde kök yer eğrisi analizi | |
| 11 | z düzleminde geçici ve sürekli durum yanıtları | |
| 12 | z düzleminde kapalı çevrim sistemlerin frekans cevabı | |
| 13 | Sayısal PID kontrolcü tasarımı | |
| 13 | Sayısal PID kontrolcü tasarımı |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Ayrık zamanlı sistemlerle ilgili temel bilgileri öğrenmek | |||
| z düzleminde kontrolcü tasarımı yapabilmek | |||
| Kapalı çevrim kontrolcülerin z düzlemindeki özelliklerini öğrenmek | |||
| z dönüşümünü ve özelliklerini öğrenmek |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |