| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Programlanabilir Denetleyiciler | ELO206 | 3 | 3 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ELEKTRİK ENERJİSİ ÜRETİM, İLETİM VE DAĞITIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Dr. Tufan Volkan KÜÇÜK |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Otomasyon sistemlerinde meydan gelen gelişmelere paralel olarak; programlanabilir mantık denetleyicilerinin (PLC) yapısını tanıyabilme, çalışma prensibini kavrayabilme, programlama ilkelerini uygulayabilme, endüstri tesislerin çalışma prensibine uygun çözüm ve tasarımları yapabilme becerisi kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
PLC`lerin tarihsel gelişimi, üstünlükleri, avantajları, diğer kontrol sistemleri ile karşılaştırılması, PLC ailesi. PLC`lerin yapısı, çalışma ilkesi, programlama yöntemleri, giriş / çıkış / genişleme birimleri. Temel logic komutları, sayı sistemleri, klasik kumanda sistemlerinin hatırlatılması ve eksikliklerinin giderilmesi. PLC programlama yöntemleri; merdiven diyagramı, komut listesi, fonksiyon şeması. PLC programları arasında dönüşümlerin gerçekleştirilmesi, temel programlama esasları. Klasik (role / kontaktör ) kumanda sistemlerinin, PLC programlarına dönüştürülmesi. |
| Ders Kaynakları |
PLC ile Endüstriyel Otomasyon
|
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 13 | 13 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 13 | 26 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 2 | 13 | 26 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 10 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 10 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 1 | 13 | 13 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,92 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Lojik ifadeler ve otomasyon cihazları | Benzetim Sözlü |
| 1 | PLC cihazlarının genel tanıtımı, çevre birimleri ve programlama yazılımının anlatılması | |
| 2 | Programlama dilleri, Ladder diagramları, STL ve FBD | Benzetim Sözlü |
| 2 | Programlanabilir cihazın yapısı | Benzetim Sözlü |
| 3 | Program ve komut kavramları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 3 | PLC'lerde Bellek yapısı ve adresleme | |
| 4 | Programlama editörleri | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 5 | Temel lojik anahtarlama komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 5 | Zaman röleleri | |
| 6 | Sayıcılar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 8 | Temel kumanda uygulamaları | |
| 7 | Zamanlayıcılar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 8 | Ara Sınav | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 6 | Sayıcılar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 10 | Karşılaştırma komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 11 | Alt programlar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 12 | Aritmetik işlem komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 13 | Gerçek zaman komutları | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| 14 | Endüstriyel Uygulamalar | Benzetim Laboratuar Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Benzetim Laboratuar Sözlü | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PLC cihazını istenilen görevi yerine getirmesi için programlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Otomasyon sistemlerini ve Endüstride ki önemini bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| PLC cihazlarını ve çevre birimlerini bilir, elektriksel bağlantılarını yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |