EN
  • Anasayfa
  • İNM455 Geleneksel Konut Mimarisi (2021 - 2022 / 8. Yarıyıl)
  • EN
İNM455 - Geleneksel Konut Mimarisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Geleneksel Konut Mimarisi İNM455 8 3 + 0 5,0 Pdf
Birim Bölüm
İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü
Ders Veren Doç. Dr. Aylin ÖZODABAŞ
Amaç

Anadolu’daki geleneksel yerleşimlerin genel özellikleri ve yerleşimi oluşturan konutların mimari biçimlenişlerini incelemek, tanıtmak, korunma sorunlarını saptamak ve çzöüm önerileri sunmaktır.

Ders İçeriği

Geleneksel mimariye ilişkin kavramların açıklanması. Anadolu’daki yöresel yerleşimlere ve farklılaşmalar genel bir bakış. Marmara bölgesinden yöresel yerleşim örnekleri ve konutlar. Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi yerleşimlerinden örnekler/Doğu Karadeniz Bölgesi/ Batı Anadolu, Ege sahili ve Adalar, Bodrum’da geleneksel konutlar, Toros Yaylaları, Akdeniz Bölgesi, Ankara ve civarında geleneksel konutlar, İç Anadolu, Kayseri, Kayseri’nin doğusu ile Van arasında kalan bölge, Doğu Anadolu Bölgesi, Güneydoğu Anadolu Bölgesindeki yöresel yerleşimlerden örnekler ve konutlar.

Ders Kaynakları Ali Atalar, Osmanlı Dönemi Antep Evleri, İstanbul, Türkiye, 2004.
Şirin Akıncı, İstanbul’un Fethinden Lale Devrine Kadar Osmanlı Kargir Mimarisinde Yapım Teknikleri, Doktora Tezi, İstanbul, Türkiye, 1998
Sedat Hakkı Eldem, Türk Evi,Osmanlı Dönemi, Cilt I,II, III, İstanbul 1984-1987.
Füsun Alioğlu, Mardin Şehir Dokusu ve Evler, İstanbul, Türkiye, 2000.
Reha Günay, Türk Ev Geleneği ve Safranbolu Evleri, YEM Yayınları, İstanbul, 1999.
Sevgi Aktüre, 19. Yüzyıl sonunda Anadolu Kenti Mekansal Yapı Çözümlemesi, ODTÜ Yayınları, Ankara, 1981.
Açıldığı Öğretim Yılı 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
70
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 3 3 9
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 3 7 21
Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma Saha / Arazi Çalışması 2 7 14
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 5 15
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 3 5 15
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 3 6
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 4 3 12
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 2 3 6
Final Final 2 1 2
Ödev 2 Ödev 2 3 7 21
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 2 1 2
Ödev 1 Ödev 1 3 7 21
Toplam İş Yükü (Saat) 144
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 5,65
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Geleneksel mimari kavramların açıklanması
2 Anadolu’daki yöresel yerleşimlere, aralarındaki farklılıklara ve dolayısıyla geleneksel konut mimarisine genel bir bakış
3 Batı ve Orta Karadeniz Bölgesi; ahşap çatkılı evler, Safranbolu, Amasra, Boyabat, Sinop, Ünye, Vezirköprü
4 Doğu Karadeniz Bölgesi ahşap çatkılı, göz dolgulu evler ve ahşap yığma yapılar
5 Marmara Bölgesi ahşap çatkılı evler, Bursa, Cumalıkızık, Edirne, Tekirdağ, Mudanya
6 Batı Anadolu Bölgesi ahşap çatkılı evler, Kula, Bergama, Muğla, Milas, Buldan
7 Akdeniz Bölgesi; ahşap çatkılı evler, Antalya, Elmalı, Alanya, Isparta, Mersin Grup Çalışması
8 İç Anadolu Bölgesi; düz damlı, kerpiç evler, Konya, Akşehir, Karaman, Aksaray, Kırşehir ahşap çatkılı evler, Eskişehir, Afyonkarahisar Grup Çalışması
9 Güney Doğu Anadolu, kesme taş, avlulu evler, Mardin, Diyarbakır, Urfa, Gaziantep, Antakya Küçük Grup Tartışması
13 Doğu Anadolu, ahşap hatıllı yığma taş, düz damlı evler; Erzurum, Bitlis, Van
11 Geleneksel Hindistan evleri Grup Çalışması
12 Geleneksel Fransız evleri Grup Çalışması
13 Geleneksel İskandinav ve İngiliz evleri Grup Çalışması
14 Geleneksel Japon evleri Grup Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Anadolu’nun farklı yerleşimlerindeki geleneksel doku özelliklerini anlar Sözlü Sınav Vaka Çalışması Önceden planlanmış özel beceriler
Yöresel mimarinin koruma sorunlarını ve çözüm önerilerini öğrenir Yazılı Sınav Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Yöresel yerleşimler ile bunları oluşturan konutların mimari biçimlenişleri arasındaki farklılıkları ve nedenlerini kavrar Yazılı Sınav Benzetim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Geleneksel üretim ve yaşama biçimlerini öğrenir Sözlü Sınav Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 11
Anadolu’nun farklı yerleşimlerindeki geleneksel doku özelliklerini anlar 1 1 4 4 4 3 5 5 4 5
Yöresel mimarinin koruma sorunlarını ve çözüm önerilerini öğrenir 3 5 2 4 2 5 4 4 3 5
Yöresel yerleşimler ile bunları oluşturan konutların mimari biçimlenişleri arasındaki farklılıkları ve nedenlerini kavrar 1 4 5 5 2 4 5 5 4 3
Geleneksel üretim ve yaşama biçimlerini öğrenir 4 3 3 4 5 3 5 5 4 5