Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Onarım ve Güçlendirme | İNM416 | 7 | 3 + 0 | 5,0 |
Birim Bölüm | İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Özlem ÇALIŞKAN |
Ders Veren | Doç. Dr. Özlem ÇALIŞKAN |
Amaç |
Onarım ve güçlendirme yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak |
Ders İçeriği |
Hasar belirlenmesi, değerlendirilmesi ve sınıflandırma. Deprem hasar türleri; duvar, döşeme, kiriş, kolon, kiriş-kolon birleşim bölgesi, perde ve temel hasarı. Deprem sonrası yapılarda alınması gerekli geçici önlemler. Genel onarım prensipleri. Taşıyıcı sistem elemanlarının onarımı. Onarım ve güçlendirme malzemeleri. Yüzey hazırlığı ve tamir harçlarının kullanımı. Püskürtme beton, epoksi reçinesi, çelik şeritlerle ve lif takviyeli plastik levhalarla onarım ve güçlendirme. Korozyon hasarı ve onarım. Genel güçlendirme prensipleri. Güçlendirme elemanlarının tasarımı, kolon mantolanması, ilave perde yerlerinin belirlenmesi, perde ve temellerin güçlendirilmesi. Taşıyıcı sistemlerin güçlendirilmesine ilişkin detaylar. Taşıyıcı sistem iyileştirmesi. Mevcut binaların deprem güvenliğinin belirlenmesi |
Ders Kaynakları |
Depremlerden Hasar Görmüş Betonarme Yapıların Onarım ve Güçlendirilmesi, Halit Demir
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 4 | 24 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 8 | 2 | 16 |
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
Final | Final | 8 | 1 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 116 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,55 | |||
AKTS | 5,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Hasar belirlenmesi, değerlendirilmesi ve sınıflandırma | Ders |
2 | Deprem hasar türleri | Ders |
3 | Duvar, döşeme, kiriş, kolon, kiriş-kolon birleşim bölgesi, perde ve temel hasarı | Ders |
4 | Deprem sonrası yapılarda alınması gerekli geçici önlemler | Ders |
5 | Genel onarım prensipleri | Ders |
6 | Taşıyıcı sistem elemanlarının onarımı | Ders |
7 | Onarım ve güçlendirme malzemeleri. Yüzey hazırlığı ve tamir harçlarının kullanımı | Ders |
8 | Püskürtme beton, epoksi reçinesi, çelik şeritlerle ve lif takviyeli plastik levhalarla onarım ve güçlendirme | Ders |
9 | Korozyon hasarı ve onarım | Ders |
10 | Genel güçlendirme prensipleri | Ders |
11 | Güçlendirme elemanlarının tasarımı, kolon mantolanması, ilave perde yerlerinin belirlenmesi, perde ve temellerin güçlendirilmesi | Ders |
12 | Taşıyıcı sistemlerin güçlendirilmesine ilişkin detaylar | Ders |
13 | Taşıyıcı sistem iyileştirmesi | Ders |
14 | Mevcut binaların deprem güvenliğinin belirlenmesi | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yapılarda hasar tespiti yapabilme ve zarar türlerini sınıflandırabilme | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Mevcut yapı sistemlerinin kapasitesini analitik ve ampirik yöntemlerle değerlendirebilme | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Gösterim Problem Çözme | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Önceden planlanmış özel beceriler |
Onarım ve güçlendirme gereksinimini belirleyebilme; maliyet‑fayda analizini yapabilme | Ödev / Proje Yazılı Sınav | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Uygun onarım ve güçlendirme tekniklerini seçebilme ve uygulanmasını planlayabilme | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
Mevcut yönetmelik, standart ve kılavuzlara uygun olarak değerlendirme ve tasarım yapabilme | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yapılarda hasar tespiti yapabilme ve zarar türlerini sınıflandırabilme | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | ;
Mevcut yapı sistemlerinin kapasitesini analitik ve ampirik yöntemlerle değerlendirebilme | 5 | 3 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | ;
Onarım ve güçlendirme gereksinimini belirleyebilme; maliyet‑fayda analizini yapabilme | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | ;
Uygun onarım ve güçlendirme tekniklerini seçebilme ve uygulanmasını planlayabilme | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 3 | 1 | 4 | 3 | ;
Mevcut yönetmelik, standart ve kılavuzlara uygun olarak değerlendirme ve tasarım yapabilme | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 2 | 4 | 3 | ;
Ortalama Değer | 4,6 | 3,8 | 3,4 | 3,2 | 3,8 | 3,6 | 2,8 | 1,6 | 3,4 | 3 |