Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Yanma Esasları | MIM5043 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | MAKİNE MÜHENDİSLİĞİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Üsame DEMİR |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, yanma konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak olduğu kadar, öğrenciye yanmanın söz konusu olduğu pratik alanlar hakkında bilgi vermek ve yanmanın gerçekleştiği ulaşım ve kimyasal reaksiyonlar gibi değişik fenomenleri göstermektir. |
Ders İçeriği |
Enerji dönüşümünde en yaygın metot olarak kullanılan “Yanma” fenomeni günümüzde, üzerinde çok yoğun bir şekilde çalışılan ve uygulama alanları giderek yaygınlaşan bir konudur. Yanma, ulaşım amaçlı araçlarda olduğu kadar, sanayinin birçok işleminde kullanılabildiği için yanmanın 0-, 1- ve çok boyutlu modellerle ve deneysel olarak bilimsel ve pratik yönlerinin incelenmesi önemli bir konu haline gelmiştir. Bu dersin amacı yanma konusu, modelleme metotları ve uygulama alanları hakkında öğrencileri yetiştirmektir. |
Ders Kaynakları |
An Introduction to Combustion: Concepts and Applications
Internal Combustion Engine Fundamentals Principles of Combustion |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Yanma süreçlerine giriş, enerji dönüşümleri ve mühendislikte önemi | |
2 | Kimyasal termodinamik ve yanma denklemlerinin dengesi | Ders |
3 | Adyabatik alev sıcaklığı, entalpi ve serbest enerji hesaplamaları | Ders |
4 | Gaz fazı reaksiyon kinetiği, tutuşma gecikmesi ve alev hızları | Ders |
5 | Laminer yanma, difüzyon ve ön karışımlı alevler | Ders |
6 | Türbülanslı yanma, rejim haritaları ve türbülans–reaksiyon etkileşimi | Ders |
7 | Isı ve kütle taşınımı ile yanma süreçlerinin analizi | Ders |
8 | Emisyon türleri: NOx, CO, UHC ve is (soot) oluşum mekanizmaları | Ders |
9 | Emisyon azaltım teknikleri ve çevresel etkiler | Ders |
10 | Yanma odası tasarım prensipleri ve 1-B/0-B yanma modelleri | Ders |
11 | Hesaplamalı akışkanlar dinamiğinde (CFD) yanma modelleme yöntemleri | Ders |
12 | Deneysel ölçüm teknikleri: alev sıcaklığı, emisyon ve basınç analizi | Ders |
13 | Sürdürülebilir yakıtlar, gelecekteki eğilimler ve genel değerlendirme | Ders |
13 | Sürdürülebilir yakıtlar, gelecekteki eğilimler ve genel değerlendirme | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Yanma kimyası, enerji dönüşümü ve emisyon oluşum mekanizmalarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Farklı yakıt türleri ve yanma sistemlerini analiz ederek mühendislik problemlerine uygun çözümler geliştirir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Yanma süreçlerini hesaplamalı yöntemler (ör. CFD) ve deneysel ölçüm teknikleri ile inceleyebilir. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Emisyon azaltımı, enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik bağlamında çözüm önerileri sunar. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
Yanma ile ilgili teknik bilgileri rapor, sunum ve tartışma ortamında etkili biçimde aktarır. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Yanma kimyası, enerji dönüşümü ve emisyon oluşum mekanizmalarını açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | 5 | ;
Farklı yakıt türleri ve yanma sistemlerini analiz ederek mühendislik problemlerine uygun çözümler geliştirir. | - | 5 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | ;
Yanma süreçlerini hesaplamalı yöntemler (ör. CFD) ve deneysel ölçüm teknikleri ile inceleyebilir. | - | - | - | 5 | - | 5 | - | - | - | - | - | ;
Emisyon azaltımı, enerji verimliliği ve sürdürülebilirlik bağlamında çözüm önerileri sunar. | - | - | - | - | 5 | - | 5 | 5 | - | - | - | ;
Yanma ile ilgili teknik bilgileri rapor, sunum ve tartışma ortamında etkili biçimde aktarır. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 |