EN
  • Anasayfa
  • TDE5009 Eski Anadolu Türkçesi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5009 - Eski Anadolu Türkçesi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Eski Anadolu Türkçesi TDE5009 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Ders teorik olarak verilecektir.
EBS Koordinatörü Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Ders Veren Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Amaç

Eski Anadolu Türkçesi dönemini tanımak ve bu dönemin metinlerini okuyup anlamak.

Ders İçeriği

Bu dersin içeriği 13-15. yüzyıl Anadolu'da yazılmış metinleri kapsamaktadır.

Ders Kaynakları Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003.
Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008.
ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları.
Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997
Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946
Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005
Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000
ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay.
GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997.
Mansuroğlu, Mecdut, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276
İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008
ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995.
Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000
GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi.
Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991.
Mustafa S. Kaçalin, Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı, TDK Yay., 2017
TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları.
TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerini tanımak. Ders
1 Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerini tanımak. Ders
3 Eski Anadolu Türkçesini ve bu döneme ait eserleri tanımak. Ders
3 Eski Anadolu Türkçesini ve bu döneme ait eserleri tanımak. Ders
5 Dönemin dilbilgisi özelliklerini tanımak. Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
6 Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi Ders
14 Eski Anadolu Türkçesi döneminin genel bir değerlendirmesini yapmak Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Arap harfli metinleri okur. Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Metinleri tercüme eder ve anlar. Yazılı Sınav Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. Yazılı Sınav Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Bilgi derlemesini öğrenir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Arap harfli metinleri okur. Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Metinleri tercüme eder ve anlar. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. Yazılı Sınav Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Bilgi derlemesini öğrenir. Yazılı Sınav Grup Çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
Arap harfli metinleri okur. Sözlü Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Metinleri tercüme eder ve anlar. Yazılı Sınav Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. Yazılı Sınav Sözlü Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. Yazılı Sınav Küçük Grup Tartışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Arap harfli metinleri okur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri tercüme eder ve anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Bilgi derlemesini öğrenir. 4 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Arap harfli metinleri okur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri tercüme eder ve anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Bilgi derlemesini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Arap harfli metinleri okur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri tercüme eder ve anlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Metinlerin dünya görüşünü kavrar. 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 4,86 4,71 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5