| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Eski Anadolu Türkçesi | TDE5009 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders teorik olarak verilecektir. |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
| Ders Veren | Prof. Dr. İbrahim TAŞ |
| Amaç |
Eski Anadolu Türkçesi dönemini tanımak ve bu dönemin metinlerini okuyup anlamak. |
| Ders İçeriği |
Bu dersin içeriği 13-15. yüzyıl Anadolu'da yazılmış metinleri kapsamaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Hatice Şahin, Eski Anadolu Türkçesi, Ankara 2003.
Mustafa TATÇI, Yunus Emre Külliyâtı Risâletü’n-Nushiyye Tenkitli Metin, H Yayınları, İstanbul, 2008. ŞAHİN, Hatice: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2003. Akçağ Yayınları. Gürer Gülsevin, Eski Anadolu Türkçesinde Ekler, TDK Yayınları, 1997 Cem Dilçin, Yeni Tarama Sözlüğü, TDK Yay., İstanbul 1946 Faruk Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, Akçağ Yayınları, 2005 Kemal Yavuz, Garib-name (1-2 Cilt), TDK Yay., 2000 ERCİLASUN, Ahmet Bican: Türk Dili Tarihi: Ankara 2005. Akçağ Yay. GÜLSEVİN, Gürer: Eski Anadolu Türkçesinde Ekler: Ankara 1997. Mansuroğlu, Mecdut, “Eski Osmanlıca”, Tarihî Türk Şiveleri, Ankara 1998: 247-276 İbrahim Taş, Yusuf Zeliha, Türk Dilleri Araştırmaları Dizisi: 42, İstanbul, 2008 ÖZKAN, Mustafa: Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi: İstanbul, 1995. Mustafa Özkan, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, İstanbul 2000 GÜLSEVİN, Gürer – BOZ, Erdoğan: Eski Anadolu Türkçesi: Ankara 2004. Gazi Kitabevi. Mustafa TATÇI, Risâletü’n-Nushiyye, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara, 1991. Mustafa S. Kaçalin, Oğuzların Diliyle Dedem Korkudun Kitabı, TDK Yay., 2017 TURAN, Zikri: Eski Anadolu Türkçesinde Ünlü Uzunlukları: Malatya 1993. Açıksöz Yayınları. TİMURTAŞ, F. Kadri: Eski Türkiye Türkçesi: İstanbul 1994. Enderun Kitabevi. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerini tanımak. | Ders |
| 1 | Eski Anadolu Türkçesinin Türk dili tarihindeki yerini tanımak. | Ders |
| 3 | Eski Anadolu Türkçesini ve bu döneme ait eserleri tanımak. | Ders |
| 3 | Eski Anadolu Türkçesini ve bu döneme ait eserleri tanımak. | Ders |
| 5 | Dönemin dilbilgisi özelliklerini tanımak. | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 6 | Dönem metinlerinin okunması ve tahlil edilmesi | Ders |
| 14 | Eski Anadolu Türkçesi döneminin genel bir değerlendirmesini yapmak | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Arap harfli metinleri okur. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | Yazılı Sınav | Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Bilgi derlemesini öğrenir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Arap harfli metinleri okur. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | Yazılı Sınav | Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Bilgi derlemesini öğrenir. | Yazılı Sınav | Grup Çalışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Arap harfli metinleri okur. | Sözlü Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | Yazılı Sınav | Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | Yazılı Sınav | Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Arap harfli metinleri okur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bilgi derlemesini öğrenir. | 4 | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Arap harfli metinleri okur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bilgi derlemesini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Arap harfli metinleri okur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri tercüme eder ve anlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinleri dilbilgisel olarak tahlil eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Metinlerin dünya görüşünü kavrar. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,86 | 4,71 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |