| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Eski Türk Edebiyatında Tür ve Şekil Bilgisi | TDE5014 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Esra BOZYİĞİT |
| Amaç |
Eski Türk edebiyatı nazım ve nesir türlerini tanımak, nazım ve nesir metinleri üzerinde edebî sanatları tespit etmek. |
| Ders İçeriği |
Eski Türk edebiyatında türler Eski Türk edebiyatında edebî sanatlar |
| Ders Kaynakları |
1. AKKUŞ, Metin; Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebî Türler ve Tarzlar, Erzurum, Fenomen Yay., 2006
3. COŞKUN, Menderes; Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Ankara, Dergah Yayınları, 2007 5. İSEN, Mustafa; “Türler”, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, 2003, s.363-370. 6. İZ, Fahir; KUT, Günay; “Divan Edebiyatında Nazım Türleri”, Büyük Türk Klasikleri, C.1, 247-252. 2. AKTAŞ, Hasan; Edebi Sanatlar/Klasik Türk Şiirinde, Edirne, Yort Savul Yayınları, 2005. 4. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
100
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 20 | 1 | 20 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Recaizâde Mahmut Ekrem, Ali Nihat Tarlan, Cem Dilçin ve Ahmet Mermer’in edebî sanat tasnifleri, edebî tür tanımı. | Ders |
| 2 | Teşbih ve İstiâre: Maşûkun güzellik unsurlarıyla ilgili teşbih ve istiâreler, mazmun kavramı, Allah ile ilgili edebî türler: Tevhîd... | Ders |
| 3 | Teşhîs ve İntâk; Peygamberlerle İlgili edebî türler: Hilye, Kırk Hadis, Mevlid, Mirâcnâme, Na't, Siyer. | Ders |
| 4 | Leff ü Neşr ve Tenâsüb; Dinî Günler ve Bayramları Anlatan Türler: Iydıye, Ramazaniye Ahlakî Türler: Pend-nâme. | Ders |
| 5 | İktibâs ve İrsâl-i Mesel; Sosyal Yaşamı ve Eğlence Hayatını Anlatan Türler | Ders |
| 6 | Telmîh; Bir Yeri veya Yerleşim Yerlerini Anlatan Türler: Belde-nâme, dâriye, hamâm-nâme, sâhil-nâme, seyâhat-nâme, sefâret-nâme, şehr-engîz | Ders |
| 7 | Mübâlağâ ve Tezat; Savaşları Anlatan Türler: Gazavâtnâme, Fetih-nâme, Selîm-nâme Mevsimleri Anlatan Türler: Bahâriye, Temmûziye, Hazâniye ve Şitâiye | Ders |
| 8 | Ara Sınav (Tarih Düşürme Sanatı) | Ders |
| 9 | Hüsn-i Ta'lîl, Tecâhül-i Ârif, İstifham; Yorum ve Tahminlerde Bulunulan veya Bilmece Niteliği Taşıyan Türler:Fâl-nâme.. | Ders |
| 10 | Mecâz-ı Mürsel, Kinâye, Tevriye, Ta'rîz; Alay, Şaka, Yergi veya Şikâyet İçeren Türler: Hasb-i Hâl, Hezel, Hiciv. | Ders |
| 11 | Aks, Cinas, İâde, İştikak; Övgü veya Tebrîk İçeren Türler: Fahriye, Medhiye, Sıhhat-nâme. | Ders |
| 12 | Nidâ, Rücû, Sihr-i helâl, Tekrîr; Ölümü Anlatan Türler: Mersiye, Maktel-i Hüseyin. | Ders |
| 13 | Nadir görülen edebî sanatlar. Biyografik Türler: Sergüzeşt-nâme | Ders |
| 13 | Nadir görülen edebî sanatlar. Biyografik Türler: Sergüzeşt-nâme | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. | |||
| Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. | |||
| Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | |||
| Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | |||
| Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | ;
| Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. | - | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ;
| Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 3,2 | 4,6 | 4,4 | 5 | 4,6 | 4,8 | 4,2 | 4,6 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | 4,2 | 4,8 | 4 | 4,4 |