EN
  • Anasayfa
  • TDE5025 Harezm Türkçesi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5025 - Harezm Türkçesi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Harezm Türkçesi TDE5025 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Prof. Dr. İbrahim TAŞ
Ders Veren
Amaç

1.Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtmak; 2.Dönemin dil özellikleri hakkında öğrencileri bilgilendirmek; 3. Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtmak; 4.Öğrencilere bu dil grubunun özellikleri hakkında bilgi vermek

Ders İçeriği

Harezm Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Harezm Türkçesinin dilbilgisinin incelenmesi; Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserlerin ve Kıpçak Türkçesinin dilbilgisinin incelenmesi

Ders Kaynakları Aysu Ata, Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu). II. Dizin-Sözlük, TDK Yayınları: 518, Ankara 1998
Aysu Ata, Harezm - Altınordu Türkçesi, TDAD: 36, İstanbul 2002.
Ali Fehmi Karamanlıoğlu, Kıpçak Türkçesi Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, 1994
Aysu Ata, Kısasü'l-Enbiyâ I. (Giriş-Metin-Tıpkıbasım), Türk Dil Kurumu Yayınları: 681-1, XL+616s., Ankara 1997
J. Eckmann, Middle Turkic Glosses of the Rylands lnterlinear Koran Translation, Akademiai Kiado, (1976)
Ali Fehmi Karamanlıoğlu, Seyf-i Sarâyî: Gülistan Tercümesi (Kitâb Gülistan bi't-türkî), MEB, İstanbul 1978, TDK, Ankara (tıpkıbasım ile).
János Eckmann, Nehcü'l-Feradis. Uştmahlarnıñ Açuq Yolı (Cennetlerin Açık Yolu): II Metin, (Yayınlayanlar: S. Tezcan, H. Zülfikar), TDK yay., Ankara 1983; tıpkıbasım ile: 1995
J. Eckmann, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerine Araştırmalar TDK Yay.
Aysu Ata, Kısasü'l-Enbiyâ II .Dizin, Türk Dil Kurumu Yayınları:681-2, 820s., Ankara 1997
János Eckmann, "The Memluk-Kipchak Literature", Central Asiatic Journal, Volume VIII, 1963, S. 304.
J. Eckmann, “Harezm Türkçesi”, Tarihi Türk Şiveleri, TKAE Yay., 1988
Necmettin Hacıeminoğlu, Harezm Türkçesi Grameri, İst. Ün. Ed. Fak. Yay., 1997
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler tanıtılacak
2 Harezm Türkçesinin sesbilgisel özellikleri
3 Harezm Türkçesindeki iyelik ekleri ve ad durum ekleri
4 Harezm Türkçesindeki eylem çekimi; Harezm Türkçesindeki eylemsiler
5 Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek
5 Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek
7 Harezm Türkçesi eserlerinden olan Nehcü'l-Feradis'ten bir bölüm okutulup incelenecek
8 Memluk Kıpçakçasının dil özellikleri ve eserlerinin tanıtılması; Ermeni Kıpçakçası'nın dil özellikleri ve eserlerinin tanıtılması
9 Kıpçak Türkçesinin genel ses bilgisel özellikleri; Kıpçak Türkçesindeki iyelik ekleri ve ad durum ekleri
10 Kıpçak Türkçesindeki eylem çekimi; Kıpçak Türkçesindeki eylemsiler
11 Codex Cumanicus'un incelenmesi ve sözlükte yer alan sözcüklerin değerlendirilmesi
13 Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek
13 Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek
13 Memluk Kıpçakçasıyla yazılmış Gülistan Tercümesi'nden bir bölüm okutulup incelenecek
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Nehcü'l-Feradis, Kısasü'l-Enbiya'dan örnekler okuyarak uygulamalı olarak Harezm Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. Ödev / Proje Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Kıpçak Türkçesiyle yazılmış metinlerden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Kıpçak Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. Ödev / Proje Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Öğrenciler, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek Ödev / Proje Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Öğrenciler, Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek Ödev / Proje Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Öğrenciler bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinecekler Ödev / Proje Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Nehcü'l-Feradis, Kısasü'l-Enbiya'dan örnekler okuyarak uygulamalı olarak Harezm Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. - - - - - - - - - - - - - - -
Kıpçak Türkçesiyle yazılmış metinlerden örnekler okuyarak uygulamalı olarak Kıpçak Türkçesinin söz dağarcığını ve dil özelliklerini öğrenecekler. - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler, Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek - - - 5 - - - - - - - - - - -
Öğrenciler, Kıpçak Türkçesiyle yazılmış eserleri, bu eserler üzerinde yapılmış çalışmaları öğrenecek - - - - - - - - - - - - - - -
Öğrenciler bu dönemin dil özellikleri hakkında bilgi edinecekler - - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer - - - 1 - - - - - - - - - - -