EN
  • Anasayfa
  • TDE5033 Orhon Türkçesi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
TDE5033 - Orhon Türkçesi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Orhon Türkçesi TDE5033 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüzyüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Zemire GULCALI
Ders Veren
Amaç

Türk dilinin yazılı belgelerle takip edilebilen ilk dönemi olan Orhon Türkçesi metinlerini okuyup anlamak; bu dönemin dil özelliklerini kendinden sonraki dönemlerle karşılaştırmalı olarak öğrenmek; Orhon Türkçesi metinleri üzerine yapılan önemli çalışmaları ve başvuru kaynaklarını bilmek.

Ders İçeriği

Orhon yazıtları ve dil incelemesi

Ders Kaynakları Tekin, Talat, Orhon Türkçesi Grameri, İstanbul 2003 (2. baskı).
Tekin, Talat, Orhon Yazıtları, TDK, Ankara 1988.
Tekin, Talat, Tunyukuk Yazıtı, TDAD 5, Ankara 1995
Tekin, Talat, Orhon Yazıtları. Kül Tigin, Bilge Kağan, Tunyukuk, İstanbul 2003 (3. baskı).
Orkun, Hüseyin N., Eski Türk Yazıtları, I-IV, TDK 1936-1941, (1986)
Yıldırım, Fikret, Erhan Aydın, Risbek Alimov, Yenisey-Kırgızistan Yazıtları ve Irk Bitig, Ankara, 2013
Ölmez, Mehmet, Orhon-Uygur Hanlığı Dönemi, Moğolistan'daki Eski Türk Yazıtları Metin-Çeviri-Sözlük, Ankara, 2012
Kormuşin, İgor V., Emine Mozioğlu, Risbek Alimov, Fikret Yıldırım, Yenisey- Altay- Kırgızistan Yazıtları ve Kâğıda Yazılı Runik Belgeler, Ankara: BilgeSu Yayıncılık, 2016.
Yıldırım, Fikret, Irk Bitig ve Orhon Yazılı Metinlerin Dili, Ankara: TDK, 2017.
Açıldığı Öğretim Yılı 2020 - 2021 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 2 10 20
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 2 8 16
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 2 8 16
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 2 2 4
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 3 14 42
Ödev 1 Ödev 1 15 2 30
Final Final 20 1 20
Toplam İş Yükü (Saat) 190
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,45
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Kuruluşundan yıkılışına 1. ve 2. Köktürk kağanlıklarının kısa tarihi Ders
2 Orhon yazıtlarının keşfi, araştırma tarihi, temel kaynakların tanıtımı Ders
3 Runik alfabenin öğretilmesi, yazım kurallarının örneklerle gösterilmesi. Ders
4 Orhon Türkçesi dil özellikleri, yapım ve çekim eklerinin öğneklerle gösterilmesi. Ders
5 Kül Tegin yazıtından metin okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
6 Bilge Kağan yazıtından metin okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
7 Tunyukuk yazıtından metin okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
8 Ara sınav Ders
7 Tunyukuk yazıtından metin okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
10 Kuruluşundan yıkılışına Ötüken Uygur Kağanlığının kısa tarihi; bu dönemden kalan yazıtların tanıtımı. Ders
11 Boyunçor/Şine Usu yazıtından okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
12 Yenisey yazıtlarının tanıtımı ve araştırma tarihçesi; Yenisey yazıtlarında kullanılan farklı işaretlerin örneklerle gösterimi. Ders
13 Yenisey yazıtlarından örnek metin okumak ve dil incelemesi yapmak Ders
14 Irk Bitig metninden okumak ve dil incelemesi yapmak. Ders
15 Final Sınavı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Dersin sonunda öğrenci en eski Türkçe yazıtları, Orhon yazıtlarını okuyup anlayabilir. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Yazıtlardaki dilsel özellikleri tespit edebilir. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Yazıtlarla ilgili çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Yazıtlardaki söz varlığını öğrenir Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Yazıtlardaki sözcüklerin yapısını çözümleyebilir. Yazılı Sınav Beyin Fırtınası Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Dersin sonunda öğrenci en eski Türkçe yazıtları, Orhon yazıtlarını okuyup anlayabilir. 5 3 - - - - - - - - 3 - - - -
Yazıtlardaki dilsel özellikleri tespit edebilir. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Yazıtlarla ilgili çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Yazıtlardaki söz varlığını öğrenir 5 - - - - - - - - - - - - - -
Yazıtlardaki sözcüklerin yapısını çözümleyebilir. 5 - - - - - - - - - - - - - -
Ortalama Değer 5 0,6 - - - - - - - - 0,6 - - - -