EN
  • Anasayfa
  • BAH423 Minör Sebzeler (2025 - 2026 / 7. Yarıyıl)
  • EN
BAH423 - Minör Sebzeler
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Minör Sebzeler BAH423 7 2 + 2 4,0 Pdf
Birim Bölüm
BAHÇE BİTKİLERİ
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Gamze KAYA (Yıl: 2024 - 2025)
Ders Veren Doç. Dr. Gamze KAYA
Amaç

Ülkemizde yetiştiriciliği minör olarak yapılan kuşkonmaz, altın çilek, pepino, latin çiçeği, malabar ıspanağı, frenk soğanı, fesleğen, endivi, maydonoz ve dereotu gibi türlerin yetiştiriciliği detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu türlerin Türkiye ve dünyadaki ekonomik önemi, botanik tanıtımları, yetiştiriciliği sırasındaki ekolojik (sıcaklık, aydınlanma, hava oransal nemi, toprak vb.) istekleri ve çeşit tipleri anlatılmaktadır. Fide üretimi, dikim, yetiştiricilik dönemine göre bitki yoğunluğu ve özel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, budama hasat) hakkında bilgi verilmektedir.

Ders İçeriği

Türkiye şartlarında bölgelere göre kullanımı yoğun olan ancak kültür sebzesi olarak fazla yetiştirilmeyen türlerin (altın çilek, fesleğen, hindiba, pepino vb.) özelliklerinin ve yetiştiriciliğinin anlatılmasıdır.

Ders Kaynakları Günay, A.1992. Genel Sebze Yetiştiriciliği Cilt I. A.Ü. Z.F. 94 s.
Eşiyok, D., Bozokalfa, MK, Aşçıoğlu, TK. 2013. Egzotik Sebze Türleri ve Yetiştiriciliği (Türkiyede Yetiştirilen Yeni Sebze Türleri). Ege Üniversitesi Basımevi, Türkiye.
Kaya, G. 2025. Pak Choi Yetiştiriciliği. Bahçe Bitkileri Yetiştirme ve Islahı Alanında Araştırmalar ve Değerlendirmeler, BOLAT İLYAS, Editör, Gece Kitaplığı, Ankara, ss.1-20.
Kaya. G. 2025. BRASSICACEAE FAMİLYASINDA YER ALAN BAZI MİNÖR SEBZELER. BOTANİK BİLİMİNDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR, LEBLEBİCİ SEMA, Editör, İksad, Ankara, ss.201-227.
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 30
Ödev 1 10
Toplam 40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %60
Toplam %60
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %40
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %60
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 4,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Minör sebzelerin tanıtılması ve sınıflandırılması Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
2 Beslenme ve sağlık bakımından önemi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
3 Altın çilek yetiştiriciliği
4 Altın çileğin hasadı ve değerlendirmesi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
5 Pepino yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
6 Fesleğen yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
7 Hindiba yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
8 Pakçoy yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Maydonoz yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Dereotu yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
9 Latin çiçeği yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
10 Malabar ıspanağı yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
11 Kuşkonmaz yetiştiriciliği Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
12 Kuşkonmaz hasadı ve değerlendirmesi Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
13 Minyatür sebze yetiştiriciliği I
14 Minyatür sebze yetiştiriciliği II Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Minör sebze türlerinin orijinleri, sistematikleri, biyolojik, agronomik, ekolojik ve fizyolojik özelliklerini tanır Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Minör sebze türlerini yetiştirme becerisi kazanır. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Sebze bahçesi kurabilir, bakım işlemlerini gerçekleştirebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Sebze bahçesinde karşılaştığı sorunları çözebilir. Yazılı Sınav Ödev / Proje Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Ortalama Değer - - - - - - - - - - -