| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Minör Sebzeler | BAH423 | 7 | 2 + 2 | 4,0 |
| Birim Bölüm | BAHÇE BİTKİLERİ |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Gamze KAYA (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Gamze KAYA |
| Amaç |
Ülkemizde yetiştiriciliği minör olarak yapılan kuşkonmaz, altın çilek, pepino, latin çiçeği, malabar ıspanağı, frenk soğanı, fesleğen, endivi, maydonoz ve dereotu gibi türlerin yetiştiriciliği detaylı bir şekilde ele alınmaktadır. Bu türlerin Türkiye ve dünyadaki ekonomik önemi, botanik tanıtımları, yetiştiriciliği sırasındaki ekolojik (sıcaklık, aydınlanma, hava oransal nemi, toprak vb.) istekleri ve çeşit tipleri anlatılmaktadır. Fide üretimi, dikim, yetiştiricilik dönemine göre bitki yoğunluğu ve özel bakım işlemleri (sulama, gübreleme, budama hasat) hakkında bilgi verilmektedir. |
| Ders İçeriği |
Türkiye şartlarında bölgelere göre kullanımı yoğun olan ancak kültür sebzesi olarak fazla yetiştirilmeyen türlerin (altın çilek, fesleğen, hindiba, pepino vb.) özelliklerinin ve yetiştiriciliğinin anlatılmasıdır. |
| Ders Kaynakları |
Günay, A.1992. Genel Sebze Yetiştiriciliği Cilt I. A.Ü. Z.F. 94 s.
Eşiyok, D., Bozokalfa, MK, Aşçıoğlu, TK. 2013. Egzotik Sebze Türleri ve Yetiştiriciliği (Türkiyede Yetiştirilen Yeni Sebze Türleri). Ege Üniversitesi Basımevi, Türkiye. Kaya, G. 2025. Pak Choi Yetiştiriciliği. Bahçe Bitkileri Yetiştirme ve Islahı Alanında Araştırmalar ve Değerlendirmeler, BOLAT İLYAS, Editör, Gece Kitaplığı, Ankara, ss.1-20. Kaya. G. 2025. BRASSICACEAE FAMİLYASINDA YER ALAN BAZI MİNÖR SEBZELER. BOTANİK BİLİMİNDE GÜNCEL YAKLAŞIMLAR, LEBLEBİCİ SEMA, Editör, İksad, Ankara, ss.201-227. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Minör sebzelerin tanıtılması ve sınıflandırılması | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | Beslenme ve sağlık bakımından önemi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Altın çilek yetiştiriciliği | |
| 4 | Altın çileğin hasadı ve değerlendirmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 5 | Pepino yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 6 | Fesleğen yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 7 | Hindiba yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 8 | Pakçoy yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Maydonoz yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Dereotu yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Latin çiçeği yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 10 | Malabar ıspanağı yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 11 | Kuşkonmaz yetiştiriciliği | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 12 | Kuşkonmaz hasadı ve değerlendirmesi | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 13 | Minyatür sebze yetiştiriciliği I | |
| 14 | Minyatür sebze yetiştiriciliği II | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Minör sebze türlerinin orijinleri, sistematikleri, biyolojik, agronomik, ekolojik ve fizyolojik özelliklerini tanır | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Minör sebze türlerini yetiştirme becerisi kazanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Sebze bahçesi kurabilir, bakım işlemlerini gerçekleştirebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Sebze bahçesinde karşılaştığı sorunları çözebilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |