| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hadis İlimleri ve Hadis Usulü I | İİF111 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Cihan ZEYBEK (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Cihan ZEYBEK |
| Amaç |
Hadis ilminin doğuşu ve gelişim dönemleri hakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. |
| Ders İçeriği |
Hadis tarihinin ilk üç asrının temel özellikleri, yarı sistemli ve sistematik hadis rivayeti, düşünce ekollerinin oluşumu, isnadın başlangıcı, cerh-tadil ilminin teşekkülü, hadis rihleleri, tedvin ve tasnif faaliyetleri, Kütüb-i sitte eserlerinin tanıtımı. |
| Ders Kaynakları |
Ahmet Yücel, Hadis Tarihi
Bekir Kuzudişli, Hadis Tarihi Hadis ilimleri ve hadis tarihi. / Ali Osman Koçkuzu Hadis tarihi. / İsmail Hakkı İzmirli Hadis Tarihi, Lisans Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 53 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,08 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hadis, Sünnet, haber ve eser kavramları | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 2 | Sahabe döneminde hadis | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 3 | Tedvin öncesinde hadis | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 3 | Fitne olayları ve isnadın başlangıcı | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 4 | Hadislerin tedvini ve sistemli hadis rivayeti | Beyin Fırtınası Gösterim Ders |
| 7 | İkinci asırda isnad kullanımı ve cerh-tadil ilminin oluşumu | Ders Tartışmalı Ders Gösterim |
| 7 | Hadislerin yayılması ve hadis için yapılan rihleler | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 8 | Hadislerin tasnifi | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Ale'r-ricâl tasnifli hadis kitapları | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 10 | Ale'l-ebvâb tasnifli hadis kitapları | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 9 | Buhârî ve el-Câmiu's-sahih'i | |
| 10 | Müslim ve el-Câmiu's-sahih'i | |
| 11 | Tirmizî ve Câmi'i | |
| 14 | Ebû Dâvud ve Sünen'i | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 15 | Nesâî ve Sünen'i | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 14 | İbn Mâce ve Sünen'i |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hz. Peygamber'e ait söz ve uygulamaları bilir, anlar ve yorumlar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| İslâm dininin temel kaynaklarından yararlanır ve günümüz için geçerli yorumlar yapar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dinî ilimler alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | ;
| Hz. Peygamber'e ait söz ve uygulamaları bilir, anlar ve yorumlar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ;
| İslâm dininin temel kaynaklarından yararlanır ve günümüz için geçerli yorumlar yapar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3,5 | 2,75 | 2,75 | 3 | 3,25 | 3 | 2,75 | 2,5 | 2,75 | 2,5 |