Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Osmanlı Türkçesi | İİF115 | 1 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU |
Amaç |
Osmanlı metinlerini okuyup anlayabilmeyi, önemli kaynak eserleri tanımayı ve araştırmalarda bu kaynaklardan yararlanabilmeyi sağlamak. |
Ders İçeriği |
Osmanlı alfabesinin özelliklerinin ve kullanılan yazı karakterlerinin tanıtımı, Osmanlı alfabesiyle imla çalışmaları, Osmanlı Türkçesindeki Arapça ve Farsça unsurların işlevleri, Osmanlı ve günümüz şair ve yazarlarından farklı dönemlere ait matbu metin okumaları. |
Ders Kaynakları |
Osmanlı Türkçesi Okuma-Yazma Kılavuzu, Ed. Mehmet Şamil Baş, Okur Akademi Yayınları
Devellioğlu, Ferit. Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lûgat, Aydın Kitabevi, Ankara, 2011. Şemseddin Sâmî. Kâmûs-ı Türkî, Çağrı Yayınları, İstanbul 1999. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 20 | 1 | 20 |
Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 20 | 1 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 106 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,16 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kaynaklar, Tarihî Seyir ve Alfabe | Ders Beyin Fırtınası |
2 | Ünlü ve Ünsüz Harflerin İmlası - Metin Okuma | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Türkçe Eklerin Yazılışı Yapım Ekleri- Metin Okuma | Ders Problem Çözme |
4 | Çekim Ekleri- Metin Okuma | Ders Seminer |
5 | Tamlama Çeşitleri- Metin Okuma | Ders Beyin Fırtınası |
6 | Sayılar Aylar Günler- Metin Okuma | Ders Grup Çalışması |
7 | Okuma Parçaları – Metin Okuma | Ders Gösterim |
8 | Transkripsiyon | Ders Seminer |
9 | Arapça Unsurlar I- Metin Okuma | Ders Beyin Fırtınası |
10 | Arapça Unsurlar II- Metin Okuma | Ders Beyin Fırtınası |
11 | Farsça Unsurlar I- Metin Okuma | Ders Seminer |
12 | Farsça Unsurlar II- Metin Okuma | Ders Seminer |
13 | Çoğullar- Metin Okuma | Ders Beyin Fırtınası |
7 | Okuma Parçaları – Metin Okuma | Ders Gösterim |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk edebiyatının Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinlerini okuyup anlamlandırabilirler. | |||
Bu alana ilişkin lisans düzeyinde bilgiye sahip olur, bunları özümseyebilirler. | |||
Osmanlı Türkçesindeki metinlerin dil ve anlam özelliklerini açıklayabilirler. | |||
Basit düzeydeki metinleri Osmanlı Türkçesi harfleriyle yazabilirler. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk edebiyatının Osmanlı Türkçesiyle yazılmış metinlerini okuyup anlamlandırabilirler. | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | ;
Bu alana ilişkin lisans düzeyinde bilgiye sahip olur, bunları özümseyebilirler. | 1 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | ;
Osmanlı Türkçesindeki metinlerin dil ve anlam özelliklerini açıklayabilirler. | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
Basit düzeydeki metinleri Osmanlı Türkçesi harfleriyle yazabilirler. | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 2,75 | 3,75 | 4 | 3 | 2,5 | 4,75 | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 4,5 |