| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hadis İlimleri ve Hadis Usulü II | İİF110 | 2 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Cihan ZEYBEK (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrencilerin, hadis tespit yöntemlerini, hadisin senet ve metninin durumlarını öğrenmelerini sağlamak. |
| Ders İçeriği |
Hadis-sünnet kavramları, hadis türleri, hadis usulü eserleri, râvi değerlendirmesi, cerh-tadil kriterleri, hadis öğrenim ve öğretim metotları, hadis ilimleri. |
| Ders Kaynakları |
Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2016.
Talat Koçyiğit, Hadis Usulü, Ankara 2012. Mahmûd et-Tahhân, Teysîru Mustalahi'l-Hadîs, Riyad 2010. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usulü, İstanbul 2016. Hadis tesbit yöntemi. / Abdullah Aydınlı. Hadis ıstılahları sözlüğü. / Abdullah Aydınlı Tefsir ve hadis usulünün bazı meseleleri. / Muhammed Tayyib Okiç Hadis usulü ve ıstılahları : giriş. / Babanzade Ahmet Naim Bey Hadis, usul ve hayat : Hadis usulü tarihine giriş. / Huriye Martı Hadis Usulü, Lisans Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 15 | 1 | 15 |
| Final | Final | 20 | 2 | 40 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 97 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,80 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hadis usûlü ilminin doğuşu, amacı ve tanımı | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | Hadis usûlü ilminin kaynakları | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | Hadis usulü ilminin muhtevası | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 4 | Hadis Öğrenim ve Öğretim Metotları | |
| 5 | Ravi, mervi ve rivayet kavramları | Ders Problem Çözme Gösterim |
| 6 | Ravide Bulunması Gereken Vasıflar | |
| 7 | Kaynağına Göre Hadis Çeşitleri | |
| 8 | İsnad, sened, metin, ittisal, inkıta kavramları | Ders Beyin Fırtınası Gösterim |
| 9 | Ravi Sayısına Göre Hadis Çeşitleri | |
| 10 | Sıhhat Bakımından Hadis Çeşitleri | |
| 11 | Zayıf Hadis ve Çeşitleri | |
| 12 | Mevzu Hadis ve Ortaya Çıkış Nedenleri | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Hadis İlimleri | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | İtibar, mütabaat ve şevâhid kavramları | Ders Gösterim |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hadis usulünün temel kaynaklarını tanır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hadis tespit ve tashih yöntemlerini ana hatlarıyla öğrenir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hadis usulü edebiyatının oluşumunun arkasındaki temel nedenleri kavrar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Hadis kaynakları arasında karşılaştırma yapabilir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hadis usulünün temel kaynaklarını tanır. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Hadis tespit ve tashih yöntemlerini ana hatlarıyla öğrenir. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Hadis usulü edebiyatının oluşumunun arkasındaki temel nedenleri kavrar. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Hadis kaynakları arasında karşılaştırma yapabilir. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 |