| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İslam Tarihi I | İİF213 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Enes Ensar ERBAY |
| Amaç |
Öğrencilere Hulefa-yı Râşidîn döneminden başlayıp Emevîler’in sonuna kadar olan dönemin İslam coğrafyası ve bu coğrafyadaki gelişmeler hakkında bilgi verir. |
| Ders İçeriği |
Hulefâ-yı Râşidîn ve Emevîler dönemlerinde İslam coğrafyası ve Müslümanların sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi ve askeri alanlardaki tarihi gelişimleri ele alınır. |
| Ders Kaynakları |
Adem Apak, Anahatlarıyla İslam Tarihi II-III, İstanbul 2013. İsmail Yiğit, Emeviler (661-750), İstanbul 2017. Mustafa Fayda, Hulefa-yı Raşidin Devri Dört Halife Dönemi, İstanbul 2014.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 12 | 1 | 12 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 14 | 1 | 14 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 6,35 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Hz. Peygamber yönetiminden Halife yönetimine geçiş ve Hilafet meselesi. | Sözlü |
| 2 | Hz. Ebu Bekir’in halife seçilmesi ve yönetim anlayışı. Hz. Ebu Bekir döneminde meydana gelen siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 3 | Hz. Ömer’in halife seçilmesi ve yönetim anlayışı. Hz. Ömer döneminde meydana gelen siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 4 | Hz. Osman’ın halife seçilmesi ve yönetim anlayışı. Hz. Osman döneminde meydana gelen siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 5 | Hz. Ali’nin halife seçilmesi ve yönetim anlayışı. Hz. Ali döneminde meydana gelen siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 7 | Hz. Hasan dönemi ve Hulefâ-yı Râşidîn döneminin genel değerlendirmesi | Sözlü |
| 7 | Hz. Hasan dönemi ve Hulefâ-yı Râşidîn döneminin genel değerlendirmesi | Sözlü |
| 8 | Emeviler dönemi ve Hilafetin saltanata dönüşmesi meselesi. | Sözlü |
| 9 | Süfyaniler dönemi siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 10 | Yönetimin Süfyanilerden Mervanilere geçişi ve Mervaniler dönemi siyasi, idari, askeri ve sosyal gelişmeler. | Sözlü |
| 11 | Mervaniler dönemi büyük fetih hareketleri. | Sözlü |
| 12 | Duraklama dönemi ve çöküş. | Sözlü |
| 13 | Emeviler döneminin genel değerlendirmesi. | Sözlü |
| 13 | Emeviler döneminin genel değerlendirmesi. | Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Derslerin konularına hakimiyet sağlar (Bilgi) | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| İslam Kültür ve Medeniyetinin temel kriterlerine vukufiyet (Bilgi) | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Geçmiş hadiselerin günümüz dünyasına yansımalarına dair mukayese imkanı sağlar (Bilgi) | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| Tarihsel dönemin temel kaynakları hakkında bilgi edinir (Bilgi) | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Derslerin konularına hakimiyet sağlar (Bilgi) | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| İslam Kültür ve Medeniyetinin temel kriterlerine vukufiyet (Bilgi) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Geçmiş hadiselerin günümüz dünyasına yansımalarına dair mukayese imkanı sağlar (Bilgi) | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Tarihsel dönemin temel kaynakları hakkında bilgi edinir (Bilgi) | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3,5 | 3,75 | 3 | 3,75 | 3,75 | 3,75 | 3,75 | 3,75 | 3,75 | 3,75 |