| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Kelam I | İİF215 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT |
| Amaç |
Öğrencilere kelam ilminin ortaya çıkışını, gelişmesini, birtakım sebeplerle dönüşümlerini ve problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde ele alma yeterliliği kazandırmaktır. |
| Ders İçeriği |
Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, ilk kelamî ekoller, ve bazı kelami ekoller işlenecektir. |
| Ders Kaynakları |
Kelam Tarihine Giriş / Orhan Şener Koloğlu
Bursa : Emin Yayınları, 2016
Kelâm Tarihi Ekoller-Şahıslar-Eserler, Metin Yurdagür, İstanbul: İFAV Yayınları, 2017 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 28 | 14 | 392 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 2 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 12 | 12 | 144 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 12 | 6 | 72 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 12 | 6 | 72 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 12 | 6 | 72 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 765 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 30 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Kelam ilmine giriş (Kelam ilminin tanımı, Kelam ilmine verilen isimler, konusu, gayesi, metodu, Akaid-kelâm ayrımı, Kelam ilminin İslami ilimler içerisindeki yeri ve diğer ilimlerle ilişkisi) | Beyin Fırtınası Gösterim |
| 2 | Kelâm İlminin Doğuşuna Zemin Hazırlayan İç ve Dış Etkenler | Beyin Fırtınası Gösterim |
| 3 | İlk Dönem Kelam tartışmaları ve Erken Dönem Kelam Fırkaları | Gösterim Grup Çalışması |
| 4 | Mutezile Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
| 5 | Mutezile Mezhebi: Temsilcileri ve Mutezile Ekolleri | Gösterim Grup Çalışması |
| 6 | Ehl-i Sünnet Kelâmı: Kurucu İsimler ve Görüşleri | Beyin Fırtınası Seminer |
| 7 | Eşari Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Eşari Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri | Gösterim Grup Çalışması |
| 10 | Matüridi Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
| 11 | Matüridi Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri | Gösterim Grup Çalışması |
| 12 | Ashâbü'l-Hadis Ekolü/Selefiyye: Görüşleri ve Temsilcileri | Beyin Fırtınası Seminer |
| 13 | Müteahhirûn Dönemi Kelâmı: Temel Özellikleri ve Temsilcileri | Beyin Fırtınası Seminer |
| 14 | Yeni İlmi Kelâm Dönemi: Temel Problemler ve Temsilcileri | Seminer Grup Çalışması |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır. | |||
| Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar. | |||
| Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir. | |||
| Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
| Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
| Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ;
| Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,5 | 4,25 | 4,5 | 4 | 3,75 | 4,5 | 3,75 | 4 | 3,75 | 3,75 |