Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kelam I | İİF215 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT |
Amaç |
Öğrencilere kelam ilminin ortaya çıkışını, gelişmesini, birtakım sebeplerle dönüşümlerini ve problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde ele alma yeterliliği kazandırmaktır. |
Ders İçeriği |
Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, ilk kelamî ekoller, ve bazı kelami ekoller işlenecektir. |
Ders Kaynakları |
Kelam Tarihine Giriş / Orhan Şener Koloğlu
Bursa : Emin Yayınları, 2016
Kelâm Tarihi Ekoller-Şahıslar-Eserler, Metin Yurdagür, İstanbul: İFAV Yayınları, 2017 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 28 | 14 | 392 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 12 | 12 | 144 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 12 | 6 | 72 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 12 | 6 | 72 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 12 | 6 | 72 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 765 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 30 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Kelam ilmine giriş (Kelam ilminin tanımı, Kelam ilmine verilen isimler, konusu, gayesi, metodu, Akaid-kelâm ayrımı, Kelam ilminin İslami ilimler içerisindeki yeri ve diğer ilimlerle ilişkisi) | Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | Kelâm İlminin doğuşuna zemin hazırlayan iç ve dış Etkenler | Beyin Fırtınası Gösterim |
3 | İlk Dönem Kelam tartışmaları ve Erken Dönem Kelam Fırkaları | Gösterim Grup Çalışması |
4 | Mutezile Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
5 | Mutezile Mezhebi: Temsilcileri ve Mutezile Ekolleri | Gösterim Grup Çalışması |
6 | Ehl-i Sünnet Kelâmı: Kurucu İsimler ve Görüşleri | Beyin Fırtınası Seminer |
7 | Eşari Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
7 | ARA SINAV | |
9 | Eşari Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri | Gösterim Grup Çalışması |
10 | Matüridi Mezhebi: Kelam Sistemi | Beyin Fırtınası Gösterim |
11 | Matüridi Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri | Gösterim Grup Çalışması |
12 | Ashâbü'l-Hadis Ekolü/Selefiyye: Görüşleri ve Temsilcileri | Beyin Fırtınası Seminer |
13 | Müteahhirûn Dönemi Kelâmı: Temel Özellikleri ve Temsilcileri | Beyin Fırtınası Seminer |
14 | Yeni İlmi Kelâm Dönemi: Temel Problemler ve Temsilcileri | Seminer Grup Çalışması |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır. | |||
Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar. | |||
Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir. | |||
Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır. | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar. | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | ;
Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | ;
Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | ;
Ortalama Değer | 4,5 | 4,25 | 4,5 | 4 | 3,75 | 4,5 | 3,75 | 4 | 3,75 | 3,75 |