EN
  • Anasayfa
  • İİF215 Kelam I (2025 - 2026 / 3. Yarıyıl)
  • EN
İİF215 - Kelam I
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Kelam I İİF215 3 2 + 0 3,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT
Ders Veren Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT
Amaç

Öğrencilere kelam ilminin ortaya çıkışını, gelişmesini, birtakım sebeplerle dönüşümlerini ve problemlerini akıl ve nakil çerçevesinde ele alma yeterliliği kazandırmaktır.

Ders İçeriği

Bu derste kelam ilminin fikir boyutunun ortaya çıkışını oluşturan Hz. Muhammed ve sahabiler dönemi, ilk kelamî ekoller, ve bazı kelami ekoller işlenecektir.

Ders Kaynakları Kelam Tarihine Giriş / Orhan Şener Koloğlu Bursa : Emin Yayınları, 2016
Kelâm Tarihi Ekoller-Şahıslar-Eserler, Metin Yurdagür, İstanbul: İFAV Yayınları, 2017
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 28 14 392
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 5 2 10
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 12 12 144
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme Gösterim 12 6 72
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri Benzetim 12 6 72
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 12 6 72
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 Ara Sınav 2 1 1 1
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 765
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 30
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Kelam ilmine giriş (Kelam ilminin tanımı, Kelam ilmine verilen isimler, konusu, gayesi, metodu, Akaid-kelâm ayrımı, Kelam ilminin İslami ilimler içerisindeki yeri ve diğer ilimlerle ilişkisi) Beyin Fırtınası Gösterim
2 Kelâm İlminin doğuşuna zemin hazırlayan iç ve dış Etkenler Beyin Fırtınası Gösterim
3 İlk Dönem Kelam tartışmaları ve Erken Dönem Kelam Fırkaları Gösterim Grup Çalışması
4 Mutezile Mezhebi: Kelam Sistemi Beyin Fırtınası Gösterim
5 Mutezile Mezhebi: Temsilcileri ve Mutezile Ekolleri Gösterim Grup Çalışması
6 Ehl-i Sünnet Kelâmı: Kurucu İsimler ve Görüşleri Beyin Fırtınası Seminer
7 Eşari Mezhebi: Kelam Sistemi Beyin Fırtınası Gösterim
7 ARA SINAV
9 Eşari Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri Gösterim Grup Çalışması
10 Matüridi Mezhebi: Kelam Sistemi Beyin Fırtınası Gösterim
11 Matüridi Mezhebi: Temsilcileri ve Eserleri Gösterim Grup Çalışması
12 Ashâbü'l-Hadis Ekolü/Selefiyye: Görüşleri ve Temsilcileri Beyin Fırtınası Seminer
13 Müteahhirûn Dönemi Kelâmı: Temel Özellikleri ve Temsilcileri Beyin Fırtınası Seminer
14 Yeni İlmi Kelâm Dönemi: Temel Problemler ve Temsilcileri Seminer Grup Çalışması
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır.
Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar.
Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir.
Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir.
; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Kelam ilminin diğer ilimlerle ilişkisini kurar, ortak ve farklı yönlerini karşılaştırır. 5 4 3 4 3 5 4 5 4 3
Kelam ilminin farklı tanımlarını yaparak önemini, konusunu ve amacını kavrar. 4 4 5 3 5 4 3 4 3 3
Kelam-akaid ilişkisini kavrar ve kelam ilminin diğer isimlerini öğrenir. 5 4 5 5 4 4 5 3 4 5
Kelam ilminin doğuşunu, gelişmesini ve buna sebep olan iç ve dış faktörleri bilir. 4 5 5 4 3 5 3 4 4 4
Ortalama Değer 4,5 4,25 4,5 4 3,75 4,5 3,75 4 3,75 3,75