| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İslami Türk Edebiyatı | İİF210 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Rabia DOĞRU (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Türk kültür coğrafyasında yetişen ya da yaşayan şair ve yazarların zengin dil varlığını kullanarak İslâm kültürü etkisinde ve Türk kültür değerleriyle uyumlu olarak ortaya koydukları birikimlerini dinî-tasavvufî ve edebî açıdan incelemek ve İslami Türk Edebiyatı sahasının temel muhtevasında öğrencilere bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
İslami Türk Edebiyatı’nın kaynakları, tarihsel süreç, öne çıkan müellifler ve eserler, ortaya çıkan eserlerin türleri ve nazım şekilleri, yazma eserlerin özellikleri, şerh ve tahlil. |
| Ders Kaynakları |
Yılmaz, Ali (ed). Türk-İslâm Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. Şener, Halil İbrahim ve Yıldız, Alim. Türk-İslâm Edebiyatı. İstanbul: Rağbet Yayınları. Kemikli, Bilal. Türk İslâm Edebiyatı Giriş. Bursa: Emin Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatı. İstanbul: Kitabevi Yayınları. Pekolcay, Necla. İslami Türk Edebiyatında Şekil ve Nevîlere Giriş. İstanbul: Kitabevi Yayınları.
Banarlı, Nihat Sami. Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I-II. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Akar, Metin. Su Kasidesi Şerhi. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 14 | 14 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 57 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2,24 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Bir İlahiyat Bilim Dalı Olarak İslami Türk Edebiyatı; Din-edebiyat ilişkisi, Kaynaklar | Ders |
| 2 | İslam Öncesi Türk Edebiyatı | Ders |
| 3 | İslami Türk Edebiyatı'nın ilk mahsulleri: Kutadgu Bilig, Dîvânu Lügâti’t- Türk ve Atabetü’l- Hakâyık | Ders |
| 4 | Ahmed-i Yesevî, Dede Korkut ve Orta Asya Türk Tasavvuf Edebiyatı | Ders |
| 5 | Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Sultan Veled, Ahmed Fakih Gülşehrî ve Dönemin Diğer Şahsiyetleri | Ders |
| 6 | Hacı Bektâş-ı Velî ve Dönemin Diğer Şairleri | Ders |
| 7 | Yûnus Emre, Âşık Paşa ve Dönemin Diğer Şairleri | Ders |
| 8 | İslami Türk Edebiyatında Nazım Şekilleri | Ders |
| 9 | İslami Türk Edebiyatında Dini Konular ve Allah ile İlgili Dinî-Edebî Türler | Ders |
| 10 | İslami Türk Edebiyatı'nda Hz.Peygamber ile İlgili Dinî-Edebî Türler | Ders |
| 11 | İslami Türk Edebiyatı'nda Diğer Dinî-Edebî Türler | Ders |
| 12 | Yazma Eserlerin Özellikleri ve Metin İnceleme Yöntemleri | Ders |
| 13 | Şiir Tahlili: Tevhid ve Münacaat Örnekleri | Ders |
| 14 | Semantik İnceleme: Su Kasidesi Şiir Şerhi | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. | |||
| Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | |||
| Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | |||
| Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Anadolu’da Dîvân ve Halk Edebiyatının kurucularını ve bu alanların dinî formlarını ortaya koyan şahısları, eserlerinden örneklerle beraber öğrenirler. | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | ;
| Divan ve Halk Edebiyatımızda peygamberle ilgili türler olan naat, mevlid, hilye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | 1 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
| Dîvân ve Halk Edebiyatımızda Allah ile ilgili türler olan münâcât, tevhid, ilâhî, nefes, devriye, şathiye gibi türleri öğrenir ve ayırt ederler. | 1 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | ;
| Din ile Edebiyat arasındaki ilişkiyi bilir ve İslami Türk Edebiyatı’nın kaynaklarını tanırlar. | 1 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 1,5 | 3,75 | 4 | 3 | 2,5 | 3,5 | 3,25 | 2,75 | 3 | 4,25 |