| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İslam Felsefesi I | İİF214 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. AYŞE GÖĞSU UĞUZ (Yıl: 2024 - 2025) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
İslam Felsefesi hakkında öğrencileri bilgilendirmek. Müslüman filozofların yaptıkları felsefeyi tahlil etmek. |
| Ders İçeriği |
İslam Felsefesi düşünürlerini, amaçlarını ve düşünce içeriklerini ortaya koymak. |
| Ders Kaynakları |
Bayram Ali Çetinkaya (ed.),İslam Felsefesi Tarihi, Ankara 2012. Mehmet Bayrakdar, İslam Felsefesine Giriş, Ankara 1986.
İslam Felsefesi Tarihi, Prof. Dr. Mehmet VURAL, Elis Yayınları, Ankara, 2019. İslâm Felsefesi-Hilmi Ziya Ülken İslam Felsefesi Tarihi, ed. İbrahim Maraş İslâm Felsefesi: Tarih ve Problemler, M. Cüneyt Kaya (ed), İSAM, 2013 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 5 | 1 | 5 |
| Final | Final | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,06 | |||
| AKTS | 2,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Ders metodu ve ders kaynaklarının tanıtımı, İslâm Felsefesinin Düşünce Tarihindeki Yeri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 2 | İslâm Felsefesi Tabiri, İslâm Felsefesinin Yerli ve Yabancı Kaynakları | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 3 | Antİk Yunan’dan İntikal Eden Miras: Çeviri Hareketleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 4 | İslâm Felsefesinde Bazı Kavramlar: Felsefe-Hikmet, Filozof (Feylesof)-Hakîm, Felâsife | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 5 | Felsefe-Din İlişkisi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 6 | Felsefî Ekoller, İslâm Felsefesi ve Özgünlük Meselesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 7 | Ara Sınav | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 8 | Klasik Dönem İslâm Filozoflarının Tanıtımı: Kindî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 9 | Kindî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 10 | Fârâbî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 10 | Fârâbî | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 12 | İhvân-ı Safâ | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 12 | İbn Miskeveyh | |
| 14 | İbn Sînâ | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 14 | İbn Sînâ | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| 16 | Final | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Kindî, Fârâbî, İhvân-ı Safâ, İbn Miskeveyh, İbn Sînâ gibi düşünürlerin felsefî sistemleri, özellikle varlık, bilgi, ahlâk ve siyâset konularındaki yaklaşımlarını kavrar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası Küçük Grup Tartışması Grup Çalışması | Dinleme ve anlamlandırma Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması |
| Felsefe-din ilişkisine yönelik geleneksel yaklaşımları karşılaştırır | |||
| İslam felsefesinin düşünce tarihindeki konumunu belirler. | |||
| Emevi ve Abbâsî dönemlerinde başlayan çeviri faaliyetlerinin İslam düşünce dünyasına olan etkilerini tartışır; bu süreçte çevirilerin yalnızca aktarım değil aynı zamanda yorumlama, adaptasyon işlevi gördüğünü gösterir. | |||
| Kur’ân, hadis, düşünsel-pratik İslam geleneği gibi yerli kaynaklarla Antik Yunan, Hint, Pers gibi “yabancı” geleneklerden aktarılan düşünsel unsurlar arasındaki etkileşimleri ve dönüşümleri açıklar. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Felsefe-din ilişkisine yönelik geleneksel yaklaşımları karşılaştırır | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | ;
| İslam felsefesinin düşünce tarihindeki konumunu belirler. | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | ;
| Emevi ve Abbâsî dönemlerinde başlayan çeviri faaliyetlerinin İslam düşünce dünyasına olan etkilerini tartışır; bu süreçte çevirilerin yalnızca aktarım değil aynı zamanda yorumlama, adaptasyon işlevi gördüğünü gösterir. | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | ;
| Kur’ân, hadis, düşünsel-pratik İslam geleneği gibi yerli kaynaklarla Antik Yunan, Hint, Pers gibi “yabancı” geleneklerden aktarılan düşünsel unsurlar arasındaki etkileşimleri ve dönüşümleri açıklar. | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | - | - | 1,25 | 1,25 | - | - | 1,25 | 1,25 | - | - |