Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Kelam II | İİF216 | 4 | 2 + 0 | 2,0 |
Birim Bölüm | İSLAMİ İLİMLER |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT |
Ders Veren | Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT |
Amaç |
Kelamın ilkeleri ve temel kavramlarını öğretmek, bilgi ve uluhiyet konusundaki farklı görüşleri analiz edebilme yeteneğini geliştirmek, kelamın temel ilke ve kavramlarını diğer din ve disiplinlerle karşılaştırma becerisi kazandırmak |
Ders İçeriği |
Kelam geleneğinde iman tanımları ve iman-amel ilişkisi; bilginin imkanı, türleri, tanımı ve bilgi edinme yolları; Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri; Allah'ın varlığını ispat eden deliller; İlâhî sıfatlar ve zât-sıfat ilişkisi; Ruyetullah, Halku'l-Kuran, Tanrı-âlem ilişkisi; İnsan fiilleri ve özgürlüğü; Hüsün-kubuh problemi |
Ders Kaynakları |
Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş: A. Saim Kılavuz
Matüridiye akaidi = el-Bidaye fi usuli'd-din / Ebû Muhammed Nuruddin Ahmed b. Mahmûd b. Ebî Bekr Sabuni; trc.: Bekir Topaloğlu İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2012 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 35 |
Ödev 1 | 10 |
Toplam | 45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %55 |
Toplam | %55 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %45 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %55 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 1 | 2 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 7 | 2 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 6 | 2 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 5 | 1 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 6 | 1 | 6 |
Final | Final | 8 | 1 | 8 |
Ödev 1 | Ödev 1 | 4 | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 51 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 2 | |||
AKTS | 2,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İman tanımları ve imanla ilişkili kavramlar | Tartışmalı Ders |
2 | İman-amel ilişkisi | Tartışmalı Ders |
3 | Bilginin imkânı, tanımı ve Bilgi türleri | Tartışmalı Ders |
4 | Bilgi edinme yolları ve Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri | Tartışmalı Ders |
5 | Allah’ın Varlığı ve İsbât-ı vâcib delilleri | Tartışmalı Ders |
6 | İlahi sıfatların taksimi ve Tenzihi sıfatlar | Tartışmalı Ders |
7 | Subûtî sıfatlar ve Kelamcıların zât-sıfat ilişkisine yaklaşımları | Tartışmalı Ders |
8 | Halku’l-Kur’ân tartışmaları | Tartışmalı Ders |
9 | Ruyetullah | Tartışmalı Ders |
10 | Haberî Sıfatlar | Tartışmalı Ders |
11 | Fiili sıfatlar ve Tekvin sıfatı hakkındaki tartışmalar | Tartışmalı Ders |
12 | Teklif ve Kulların Fiilleri | Tartışmalı Ders |
13 | İnsanın irade özgürlüğü | Tartışmalı Ders |
14 | Hüsün-Kubuh problemi | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İtikadî problemleri analiz edebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. | 1 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | ;
İtikadî problemleri analiz edebilir. | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | ;
İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 3 | ;
İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. | 1 | 5 | 5 | 4 | 2 | 4 | 2 | 3 | 3 | 3 | ;
Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. | 1 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
Ortalama Değer | 1,4 | 4,2 | 4,8 | 4,4 | 3,4 | 3,6 | 3,4 | 2,6 | 3 | 3,4 |