EN
  • Anasayfa
  • İİF216 Kelam II (2024 - 2025 / 4. Yarıyıl)
  • EN
İİF216 - Kelam II
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Kelam II İİF216 4 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
İSLAMİ İLİMLER
Derece Seviye Lisans - Zorunlu - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz yüze
EBS Koordinatörü Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT
Ders Veren Arş. Gör. Dr. Ülfer KARABULUT
Amaç

Kelamın ilkeleri ve temel kavramlarını öğretmek, bilgi ve uluhiyet konusundaki farklı görüşleri analiz edebilme yeteneğini geliştirmek, kelamın temel ilke ve kavramlarını diğer din ve disiplinlerle karşılaştırma becerisi kazandırmak

Ders İçeriği

Kelam geleneğinde iman tanımları ve iman-amel ilişkisi; bilginin imkanı, türleri, tanımı ve bilgi edinme yolları; Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri; Allah'ın varlığını ispat eden deliller; İlâhî sıfatlar ve zât-sıfat ilişkisi; Ruyetullah, Halku'l-Kuran, Tanrı-âlem ilişkisi; İnsan fiilleri ve özgürlüğü; Hüsün-kubuh problemi

Ders Kaynakları Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelama Giriş: A. Saim Kılavuz
Matüridiye akaidi = el-Bidaye fi usuli'd-din / Ebû Muhammed Nuruddin Ahmed b. Mahmûd b. Ebî Bekr Sabuni; trc.: Bekir Topaloğlu İstanbul : Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı, 2012
Açıldığı Öğretim Yılı 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ara Sınav 1 35
Ödev 1 10
Toplam 45
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %55
Toplam %55
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %45
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %55
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 2 1 2
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 7 2 14
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 6 2 12
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Beyin Fırtınası 5 1 5
Ara Sınav 1 Ara Sınav 1 6 1 6
Final Final 8 1 8
Ödev 1 Ödev 1 4 1 4
Toplam İş Yükü (Saat) 51
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 2
AKTS 2,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 İman tanımları ve imanla ilişkili kavramlar Tartışmalı Ders
2 İman-amel ilişkisi Tartışmalı Ders
3 Bilginin imkânı, tanımı ve Bilgi türleri Tartışmalı Ders
4 Bilgi edinme yolları ve Kelamcıların kullandığı istidlal yöntemleri Tartışmalı Ders
5 Allah’ın Varlığı ve İsbât-ı vâcib delilleri Tartışmalı Ders
6 İlahi sıfatların taksimi ve Tenzihi sıfatlar Tartışmalı Ders
7 Subûtî sıfatlar ve Kelamcıların zât-sıfat ilişkisine yaklaşımları Tartışmalı Ders
8 Halku’l-Kur’ân tartışmaları Tartışmalı Ders
9 Ruyetullah Tartışmalı Ders
10 Haberî Sıfatlar Tartışmalı Ders
11 Fiili sıfatlar ve Tekvin sıfatı hakkındaki tartışmalar Tartışmalı Ders
12 Teklif ve Kulların Fiilleri Tartışmalı Ders
13 İnsanın irade özgürlüğü Tartışmalı Ders
14 Hüsün-Kubuh problemi Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İtikadî problemleri analiz edebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. Yazılı Sınav Tartışmalı Ders Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
İslâm'ın temel ilke ve esasları hakkında derinlikli bilgi sahibi olur. 1 4 5 4 3 4 3 2 3 4
İtikadî problemleri analiz edebilir. 1 5 5 5 4 3 4 3 3 3
İtikadî konularda temel klasik ve modern metinleri anlayabilir. 3 3 5 4 3 3 4 2 3 3
İtikadî konularda farklı islâm mezhepleri ve akımların görüşlerini karşılaştırabilir. 1 5 5 4 2 4 2 3 3 3
Çağdaş inanç problemlerine çözüm geliştirebilir. 1 4 4 5 5 4 4 3 3 4
Ortalama Değer 1,4 4,2 4,8 4,4 3,4 3,6 3,4 2,6 3 3,4