| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Hukuka Giriş | İİF344 | 6 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Bayram DEMİR (Yıl: 2020 - 2021) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkelerini aktarmak ve öğrencinin İslam hukukunu diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilmesini sağlamak. |
| Ders İçeriği |
İslâm hukukunun ortaya çıkışını, gelişimini, temel kavram ve ilkeleri |
| Ders Kaynakları |
Köse, Saffet, İslam Hukukuna Giriş, Konya, 2013
Yaman, Ahmet- Çalış, Halit, İslam Hukukuna Giriş, İstanbul, 2017 |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İslam Hukuku, fıkıh ve şeriat kavramları, aralarındaki ilişki ve fıkhın diğer İslami ilimler arasındaki yeri | Ders |
| 2 | Fıkhın sistematiği ve diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırılması | Ders |
| 3 | Fıkhın özellikleri, ilahi ve beşeri yönü, gayeci özelliği, esnek oluşu, evrensel oluşu, tedriciliği, kolaylık prensibi | Ders |
| 4 | Fıkıh ilminin ortaya çıkışı, Hz. Peygamber devrinde fıkıh | Ders |
| 5 | Sahabe ve tabiin devrinde fıkıh ilminin gelişimi | Ders |
| 6 | Irak ekolü-Hicaz ekolü, Ehl-i re’y-Ehl-i hadis ayrımı ve fıkhi ihtilaf sebepleri | Ders |
| 7 | Mezheplerin ortaya çıkışı, meşhur fıkıh mezhepleri, Hanefi ve Mâliki mezheplerinin kurucuları, eserleri ve talebeleri | Ders |
| 8 | Şafii ve Hanbeli, Zahiri, Caferi mezhebi ve yaşamayan diğer mezhepler | Ders |
| 9 | Mezheplerin yayılması, fıkhın duraklama dönemi ve taklid düşüncesinin ortaya çıkması | Ders |
| 10 | Fıkhın yeniden uyanması (Mecelle’den sonraki dönem), ictihad ve telfik düşüncesi | Ders |
| 11 | Hüküm kavramı, hükmün çeşitleri, kanun koyucu, mükellef | Ders |
| 12 | Şer’i hükümlerin kaynakları, asli ve tali deliller | Ders |
| 13 | Külli kaide kavramı ve fıkıhta makasid düşüncesi | Ders |
| 14 | Mecelle’nin bazı önemli külli kaideleri | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İslam Hukukundaki temel kavram ve prensipleri kavrayabilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| İslam Hukukundaki temel İslam hukuk sistematiğini diğer hukuk sistemleri ile karşılaştırabilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Fıkıh ilminin ortaya çıkışını ve gelişim süreçlerini açıklayabilme; | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Genel anlamda fıkhi ihtilaf noktalarını bilip mezhepler arasında mukayese yapabilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
| Mezheplerin kurucu imamlarını, diğer önemli imamlarını ve temel eserlerini bilme ve onlardan istifade yollarını kavrayabilme | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |