| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Alevilik-Bektaşilik | İİF434 | 8 | 2 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | İLAHİYAT |
| Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Face to face |
| EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yasin İBRAHİM (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Alevilik ve Bektaşiliği; kavramsal, tarihsel, siyasi açılardan incelemek, temel inanış ve uygulamalarını kavramak ve müslüman toplum birlikteliğini sağlamada olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koymak. |
| Ders İçeriği |
Alevilik ve Bektaşilik dersinin tanımı, amacı, konusu, kaynakları, ilgili bilimleri; mezhep ve tarikat kavramı ve din ilişkisi; Alevilik ve Bektaşiliğin ortaya çıkmasında etkili olan sebepler ve doğuştan günümüze tarihi süreci, günümüzdeki yapısal ve dini-fikri analizi; kendi içindeki farklı anlayışlar, dinde gruplar üstü yaklaşım. |
| Ders Kaynakları |
Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda Îtikādî İslâm Mezhepleri, Ankara 1983, s. 200 vd.
Abdülbâkî Gölpınarlı, “Kızıl-baş”, İA, VI, 789-795.
Mehmet Eröz, Türkiye’de Alevîlik ve Bektâşîlik, İstanbul 1977.
|
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Alevilik, Bektaşilik ve Kızılbaşlık kavramlarını ve kapsamları. | |
| 2 | Alevi ve Bektaşilerin teolojik ve kuramsal yapılarıyla tarihsel gelişimleri. | |
| 3 | Alevi ve Bektaşilerin diğer dini gruplarla ortak ve farklı yönleri | |
| 4 | Alevi ve Bektaşilerin günümüzdeki demografik ve kültürel yapısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 6 | Alevi ve Bektaşilerin günümüzdeki sorunlarını ve temel talepleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 7 | Hacı Bektaş-ı Veli ve Bektaşiliğin doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 8 | Ara sınav | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 9 | Alevilik ve Bektaşilik’in inanç alanındaki ortak görüşleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 10 | Alevilik ve Bektaşilik’in ibadet anlayışı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 11 | Bektaşiliğin fikri ve yapısal gelişim süreci ve günümüzdeki durumu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 12 | Kızılbaşlığın Anadolu’da doğuş ve yayılış tarihi. | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 13 | Alevilik’te cem; tarihi, anlamı ve uygulanış şekilleri | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 14 | Günümüzde Alevilik ve Bektaşilik | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| 15 | Final | Ders Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| 1 | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Problem Çözme Küçük Grup Tartışması | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ortalama Değer | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |