| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Glikobiyoloji | BYT6033 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | BİYOTEKNOLOJİ - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, teorik anlatımlar, güncel literatür tartışmaları ve makale incelemeleri ile yürütülecektir. Öğrencilerin glikobiyoloji alanındaki temel kavramları öğrenmeleri, güncel araştırmalarla ilişkilendirmeleri ve bilimsel analiz yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Rafig GURBANOV (Yıl: 2025 - 2026) Doç. Dr. Rafig GURBANOV (Yıl: 2023-2024) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Rafig GURBANOV |
| Amaç |
Bu dersin amacı, glikanların yapısal çeşitliliğini, biyosentez yollarını, hücresel ve moleküler işlevlerini öğretmek ve glikobiyolojinin sağlık, hastalık, immünite ve biyoteknolojik uygulamalardaki önemini kavratmaktır. |
| Ders İçeriği |
Glikanların yapısı ve çeşitliliği; monosakkaritler, oligosakkaritler ve polisakkaritler. Glikokonjugatlar (glikoproteinler, proteoglikanlar, glikolipidler). Glikan biyosentezi ve glikosilasyon mekanizmaları. Glikosiltransferazlar ve glikozidazlar. Glikanların hücre-hücre iletişimi, bağışıklık sistemi ve patojen tanımadaki rolleri. Glikanların kanser, inflamasyon ve yaşlanma ile ilişkisi. Glikobiyolojide analitik yöntemler ve güncel uygulamalar. |
| Ders Kaynakları |
Glikobiyolojinin Temelleri
Lehninger Biyokimya İlkeleri (2021) Voet Biyokimya İlkeleri (2021) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ödev 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 30 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 14 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 14 | 14 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
| Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 200 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,84 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Glikobiyolojiye giriş: Temel kavramlar, glikanların biyolojik önemi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 2 | Monosakkaritler ve yapısal özellikleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | Glikozidik bağlar ve oligosakkarit çeşitliliği | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 4 | Polisakkaritler ve biyolojik işlevleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 5 | Glikokonjugatlar: Glikoproteinler ve proteoglikanlar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 6 | Glikolipidler ve hücre zarındaki rolleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Glikan biyosentezi ve endoplazmik retikulum / Golgi’de glikosilasyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 8 | Glikosiltransferazlar, glikozidazlar ve enzimatik düzenleme | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Glikanların analizi: Kromatografi, kütle spektrometrisi ve NMR yöntemleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | Hücre-hücre etkileşimlerinde glikanların rolü | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | Glikanların bağışıklık sistemindeki fonksiyonları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 12 | Glikanların patojen tanıma ve enfeksiyondaki önemi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Glikanların hastalıklarla ilişkisi: Kanser, inflamasyon, yaşlanma | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | Glikobiyolojide güncel gelişmeler ve translasyonel uygulamalar | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Glikanların yapısal özelliklerini, biyosentez mekanizmalarını ve hücresel fonksiyonlarını açıklayabilme. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Glikobiyolojinin sağlık, hastalık ve immünite ile ilişkili biyolojik süreçlerdeki rolünü analiz edebilme. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
| Güncel glikobiyoloji literatürünü yorumlayarak bilimsel araştırmalarla ilişkilendirebilme. | Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
|---|
| Ortalama Değer |