EN
  • Anasayfa
  • BYT6033 Glikobiyoloji (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
BYT6033 - Glikobiyoloji
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Glikobiyoloji BYT6033 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
BİYOTEKNOLOJİ - DR
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Ders, teorik anlatımlar, güncel literatür tartışmaları ve makale incelemeleri ile yürütülecektir. Öğrencilerin glikobiyoloji alanındaki temel kavramları öğrenmeleri, güncel araştırmalarla ilişkilendirmeleri ve bilimsel analiz yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir.
EBS Koordinatörü Doç. Dr. Rafig GURBANOV (Yıl: 2025 - 2026) Doç. Dr. Rafig GURBANOV (Yıl: 2023-2024)
Ders Veren Doç. Dr. Rafig GURBANOV
Amaç

Bu dersin amacı, glikanların yapısal çeşitliliğini, biyosentez yollarını, hücresel ve moleküler işlevlerini öğretmek ve glikobiyolojinin sağlık, hastalık, immünite ve biyoteknolojik uygulamalardaki önemini kavratmaktır.

Ders İçeriği

Glikanların yapısı ve çeşitliliği; monosakkaritler, oligosakkaritler ve polisakkaritler. Glikokonjugatlar (glikoproteinler, proteoglikanlar, glikolipidler). Glikan biyosentezi ve glikosilasyon mekanizmaları. Glikosiltransferazlar ve glikozidazlar. Glikanların hücre-hücre iletişimi, bağışıklık sistemi ve patojen tanımadaki rolleri. Glikanların kanser, inflamasyon ve yaşlanma ile ilişkisi. Glikobiyolojide analitik yöntemler ve güncel uygulamalar.

Ders Kaynakları Glikobiyolojinin Temelleri
Lehninger Biyokimya İlkeleri (2021)
Voet Biyokimya İlkeleri (2021)
Açıldığı Öğretim Yılı 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Ödev 1 30
Ödev (Sunum) 30
Toplam 60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Final %40
Toplam %40
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %60
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %40
Toplam %100
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
100
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Dinleme ve anlamlandırma Ders 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Sınıf Dışı Çalışma 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Tartışmalı Ders 3 14 42
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Küçük Grup Tartışması 3 14 42
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması Grup Çalışması 1 14 14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum Sözlü 1 14 14
Ödev 1 Ödev 1 1 1 1
Dönem Sonu Uygulaması Dönem Sonu Uygulaması 1 1 1
Ödev (Sunum) Ödev (Sunum) 2 1 2
Toplam İş Yükü (Saat) 200
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 7,84
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Glikobiyolojiye giriş: Temel kavramlar, glikanların biyolojik önemi Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
2 Monosakkaritler ve yapısal özellikleri Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
3 Glikozidik bağlar ve oligosakkarit çeşitliliği Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
4 Polisakkaritler ve biyolojik işlevleri Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası
5 Glikokonjugatlar: Glikoproteinler ve proteoglikanlar Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
6 Glikolipidler ve hücre zarındaki rolleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
7 Glikan biyosentezi ve endoplazmik retikulum / Golgi’de glikosilasyon Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
8 Glikosiltransferazlar, glikozidazlar ve enzimatik düzenleme Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
9 Glikanların analizi: Kromatografi, kütle spektrometrisi ve NMR yöntemleri Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
10 Hücre-hücre etkileşimlerinde glikanların rolü Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
11 Glikanların bağışıklık sistemindeki fonksiyonları Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
12 Glikanların patojen tanıma ve enfeksiyondaki önemi Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
13 Glikanların hastalıklarla ilişkisi: Kanser, inflamasyon, yaşlanma Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
14 Glikobiyolojide güncel gelişmeler ve translasyonel uygulamalar Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Glikanların yapısal özelliklerini, biyosentez mekanizmalarını ve hücresel fonksiyonlarını açıklayabilme. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Glikobiyolojinin sağlık, hastalık ve immünite ile ilişkili biyolojik süreçlerdeki rolünü analiz edebilme. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Güncel glikobiyoloji literatürünü yorumlayarak bilimsel araştırmalarla ilişkilendirebilme. Yazılı Sınav Sözlü Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası Seminer Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Ortalama Değer