| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Memeli Metabolizmasının Hormonal Regülasyonu ve Entegrasyonu | BYT6034 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | BİYOTEKNOLOJİ - DR |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Ders, teorik anlatımlar, literatür incelemeleri ve güncel araştırma örnekleri ile yürütülecektir. Öğrencilerden, sunum ve tartışmalara aktif katılım göstermeleri beklenecektir. |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Rafig GURBANOV |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Bu dersin amacı, memeli organizmalarda metabolizmanın hormonal mekanizmalarla düzenlenmesini ve enerji metabolizmasının farklı dokular arasındaki entegrasyonunu anlamaktır. Öğrenciler, hormonal sinyal yollarının biyokimyasal temellerini, metabolik hastalıklarla ilişkisini ve fizyolojik denge üzerindeki rollerini öğreneceklerdir. |
| Ders İçeriği |
Bu ders, karbonhidrat, lipit ve protein metabolizmasının hormonal düzenlenmesini, pankreas, tiroid, adrenal ve hipofiz hormonlarının metabolik etkilerini, enerji metabolizmasının dokular arası koordinasyonunu ve metabolik bozuklukların moleküler mekanizmalarını kapsamaktadır. |
| Ders Kaynakları |
Lehninger Biyokimya İlkeleri (2021)
Voet Biyokimya İlkeleri (2021) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Metabolizmanın genel prensipleri ve homeostaz | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 2 | Hormonal sinyal iletim mekanizmaları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 3 | Pankreas hormonları: insülin ve glukagon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 4 | Glikoz metabolizmasının hormonal düzenlenmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 5 | Lipid metabolizmasının hormonal düzenlenmesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 6 | Protein ve aminoasit metabolizmasının hormonal kontrolü | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 7 | Tiroid hormonlarının metabolizma üzerindeki etkileri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 8 | Adrenal hormonlar ve enerji dengesi | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 9 | Hipofiz hormonları ve metabolik regülasyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 10 | Egzersiz ve açlık durumunda hormonal adaptasyon | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 11 | Obezite, diyabet ve metabolik sendromun hormonal temelleri | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 12 | Dokular arası entegrasyon: karaciğer, kas ve yağ dokusu | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 13 | Güncel araştırmalar ve klinik örnekler | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| 14 | Genel tekrar ve öğrenci sunumları | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Öğrenciler, pankreas, tiroid, adrenal ve hipofiz hormonlarının metabolik etkilerini ve metabolik hastalıklarla ilişkilerini değerlendirebileceklerdir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenciler, memeli metabolizmasının hormonlar aracılığıyla nasıl düzenlendiğini ve enerji metabolizmasının farklı dokular arasında nasıl koordine edildiğini açıklayabileceklerdir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Öğrenciler, hormonal sinyal yollarının moleküler temellerini analiz edebilecek ve güncel araştırmalar ışığında metabolik bozuklukların mekanizmalarını tartışabileceklerdir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje Sunum / Seminer | Ders Tartışmalı Ders Problem Çözme Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Önceden planlanmış özel beceriler Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
|---|
| Öğrenciler, pankreas, tiroid, adrenal ve hipofiz hormonlarının metabolik etkilerini ve metabolik hastalıklarla ilişkilerini değerlendirebileceklerdir. | ;
| Öğrenciler, memeli metabolizmasının hormonlar aracılığıyla nasıl düzenlendiğini ve enerji metabolizmasının farklı dokular arasında nasıl koordine edildiğini açıklayabileceklerdir. | ;
| Öğrenciler, hormonal sinyal yollarının moleküler temellerini analiz edebilecek ve güncel araştırmalar ışığında metabolik bozuklukların mekanizmalarını tartışabileceklerdir. | ;
| Ortalama Değer |