| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yiyecek ve İçecek Servisi | TUR217 | 3 | 2 + 1 | 4,0 |
| Birim Bölüm | TURİZM VE OTEL İŞLETMECİLİĞİ |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze. |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Emine SADIÇ (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Ahmet KARAGÖZ |
| Amaç |
Öğrencinin meslek hayatında ihtiyaç duyacağı temel servis ve sunum bilgisini edinmesi. |
| Ders İçeriği |
Servis usullerini, yaygın kullanılan sunum tekniklerinin öğretilmesi. Yiyecek içecek hizmetlerine tarihsel bakış ,Yiyecek içecek endüstrisi, Yiyecek içecek hizmetlerinde profesyonellik, Personel nitelikleri, Beceri ve bilgi, Müşteri ilişkileri,Servise ön hazırlık, Yiyecek içecek servis ekipmanları, Endüstride farklı servis uygulamaları, Klasik servis usulleri, Yemek servisi, Bar ve içecek servisi, Serviste yönerticinin rolü, Sofrada görgü. |
| Ders Kaynakları |
Axler, Bruce H. 1990. Food and beverage service / Bruce H. Axler, Carol A. Litrides. New York : Wiley.,
Sökmen, A. (2011). Yiyecek ve İçecek Servisi. Detay Yayıncılık Yılmaz, Y. (2014) Konaklama & Ağırlama İşletmelerinde Servis Tekniği ve Yönetimi |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
50
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
50
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 3 | 7 | 21 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 2 | 7 | 14 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 7 | 21 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 2 | 1 | 2 |
| Uygulama 2 | Uygulama 2 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 103 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,04 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Servis ve bar hakkında genel bilgi | Ders |
| 2 | Yiyecek ve içecek bölümü, organizasyon yapısı | Ders |
| 3 | Servis personelinin nitelikleri, görev ve sorumlulukları | Ders |
| 4 | Servis departmanında kullanılan malzemeler ve bakımları I | Ders Gösterim |
| 5 | Servis departmanında kullanılan malzemeler ve bakımları II | Ders Gösterim |
| 6 | Servise Hazırlık/Ön Hazırlık (Mise en Place) | Ders Gösterim |
| 7 | Yiyecek ve içecek işletmelerinde hijyen, sanitasyon | Ders Gösterim |
| 8 | Servis usulleri | Ders |
| 9 | Servis alanlarında güvenlik | Ders |
| 10 | Menü | Ders |
| 11 | Servisin Tanımı, Önemi ve Servis Türleri | Ders |
| 12 | Temel Mutfak Bilgileri | Ders |
| 13 | İçecek bilgisi ve servisleri | Ders Gösterim |
| 14 | Konuk ilişkileri ve şikâyetler ile ilgilenme | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Yiyecek-içecek bölümü personelinin sahip olması gereken özellikleri ve sorumlulukları açıklar. | Yazılı Sınav | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Yiyecek ve içecek hijyeni ve sanitasyonu hakkında edinir. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Yiyecek içecek servisi yönetimi konusunda bilgi sahibi olur ve bir restoranda servis hizmetlerini yönetebilir. | Yazılı Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Servis kavramını tanıma ve servis metotlarını uygulamayı öğrenir. | Yazılı Sınav Laboratuvar Çalışması | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
| Yiyecek-içecek sektörüne ilişkin kavramları tanımlar. | Yazılı Sınav | Ders Gösterim | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yiyecek-içecek bölümü personelinin sahip olması gereken özellikleri ve sorumlulukları açıklar. | 5 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | ;
| Yiyecek ve içecek hijyeni ve sanitasyonu hakkında edinir. | 4 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 4 | ;
| Yiyecek içecek servisi yönetimi konusunda bilgi sahibi olur ve bir restoranda servis hizmetlerini yönetebilir. | 2 | 2 | 1 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 | 4 | 3 | 3 | ;
| Servis kavramını tanıma ve servis metotlarını uygulamayı öğrenir. | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 | ;
| Yiyecek-içecek sektörüne ilişkin kavramları tanımlar. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 3,2 | 2 | 1 | 2,4 | 1,4 | 1,8 | 2,2 | 1,6 | 1 | 1,8 | 2 | 3,8 | 1,8 | 3 |