EN
  • Anasayfa
  • FDB5024 İbadet Psikolojisi (2025 - 2026 / . Yarıyıl)
  • EN
FDB5024 - İbadet Psikolojisi
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
İbadet Psikolojisi FDB5024 3 + 0 7,5 Pdf
Birim Bölüm
FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL
Derece Seviye Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ
Ders Veren
Amaç

Bu dersin amacı, ibadetlerin bireyin ruhsal dünyası üzerindeki etkilerini, ibadetlerin psikolojik işlevlerini ve ibadet-din ilişkisini psikolojik bir bakış açısıyla incelemektir. Öğrenciler, ibadetlerin bireyde oluşturduğu duygu, tutum ve davranış değişimlerini bilimsel yaklaşımla analiz etmeyi öğrenirler.

Ders İçeriği

1. Hafta: Dersin tanıtımı ve ibadet psikolojisine giriş 2. Hafta: Dinî tecrübe ile ibadet arasındaki ilişki 3. Hafta: İbadetin psikolojik temelleri – motivasyon, niyet, alışkanlık 4. Hafta: Namazın psikolojik etkileri – huzur, dikkat, farkındalık 5. Hafta: Oruç ibadetinin psikolojik ve davranışsal yönleri 6. Hafta: Zekât ve infak davranışının psikolojisi: paylaşma, empati, yardım etme 7. Hafta: Hac ve umrenin sembolik, toplumsal ve duygusal boyutları 8. Hafta: Ara değerlendirme – vaka analizi / makale incelemesi 9. Hafta: Dua ve yakarışın psikolojik etkileri 10. Hafta: İbadetlerde topluluk duygusu, aidiyet ve sosyal destek 11. Hafta: İbadet ve ruh sağlığı ilişkisi: manevi başa çıkma 12. Hafta: İbadetlerin kişilik gelişimi ve ahlaki olgunluk üzerindeki etkileri 13. Hafta: Modern dünyada ibadet alışkanlıkları ve psikolojik sorunlar 14. Hafta: Genel tekrar, öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi

Ders Kaynakları Ed. Mustafa Doğan Karacoşkun, Din Psikolojisi, Ankara 2015. 1. Hayati Hökelekli, Din Psikolojisi, Ankara 2013. 2. Abdulkerim Bahadır, İnsanın Anlam Arayışı ve Din, İstanbul 2011. 3. Ali Ayten (Ed.), Din Psikolojisi: Dine ve Maneviyata Psikolojik Yaklaşımlar, İstanbul 2017. 4. Ali Ulvi Mehmedoğlu, İnanç Psikolojisine Giriş, İstanbul 2013. 5. Carl GustavJung, Psikoloji ve Din, İstanbul 2010. 6. Ali Köse, Ali Ayten, Din Psikolojisi, İstanbul 2018.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS 3,0
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Dersin tanıtımı ve ibadet psikolojisine giriş Tartışmalı Ders
2 Dinî tecrübe ile ibadet arasındaki ilişki Tartışmalı Ders
3 İbadetin psikolojik temelleri – motivasyon, niyet, alışkanlık Tartışmalı Ders
4 Namazın psikolojik etkileri – huzur, dikkat, farkındalık Tartışmalı Ders
5 Oruç ibadetinin psikolojik ve davranışsal yönleri Tartışmalı Ders
6 Zekât ve infak davranışının psikolojisi: paylaşma, empati, yardım etme Tartışmalı Ders
7 Hafta: Hac ve umrenin sembolik, toplumsal ve duygusal boyutları Tartışmalı Ders
8 Ara değerlendirme Tartışmalı Ders
9 Dua ve yakarışın psikolojik etkileri Tartışmalı Ders
10 İbadetlerde topluluk duygusu, aidiyet ve sosyal destek Tartışmalı Ders
11 İbadet ve ruh sağlığı ilişkisi: manevi başa çıkma Tartışmalı Ders
12 İbadetlerin kişilik gelişimi ve ahlaki olgunluk üzerindeki etkileri Tartışmalı Ders
13 Modern dünyada ibadet alışkanlıkları ve psikolojik sorunlar Tartışmalı Ders
14 Genel tekrar, öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi Tartışmalı Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Gelişim dönemleri ve din arasındaki ilişkiyi öğrenir. Dini inanç ve yaşantıların bireysel, toplumsal, düşünsel ve tarihi biçimlerini analiz eder.
DFreud, Jung, James, Adler, Frankl, Fromm ve Maslow gibi bu bilim dalının önde gelenlerinin düşüncelerini öğrenir.
Din Psikolojisi alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir.
Dini olaylara karşı psikolojik bakış açısını geliştirir.
Din bağlamında genel psikoloji teorilerini öğrenir.
; ; ; ; ;
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
Gelişim dönemleri ve din arasındaki ilişkiyi öğrenir. Dini inanç ve yaşantıların bireysel, toplumsal, düşünsel ve tarihi biçimlerini analiz eder. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
DFreud, Jung, James, Adler, Frankl, Fromm ve Maslow gibi bu bilim dalının önde gelenlerinin düşüncelerini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Din Psikolojisi alanında temel bilgileri, kavramları, görüşleri ve tarihsel süreçleri bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Dini olaylara karşı psikolojik bakış açısını geliştirir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Din bağlamında genel psikoloji teorilerini öğrenir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Ortalama Değer 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5