Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Ölüm Psikolojisi ve Din | FDB5026 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Emre YILMAZ |
Ders Veren | |
Amaç |
Bu dersin amacı, ölüm olgusunu psikolojik ve dini açıdan çok boyutlu biçimde incelemek; bireylerin ölüm algısı, ölüm korkusu, yas ve kayıp süreçlerine dair psikolojik mekanizmaları anlamalarını sağlamaktır. Ayrıca, ölümle baş etmede dinin, inanç sistemlerinin ve maneviyatın rolü üzerinde durulur. |
Ders İçeriği |
1. Hafta: Dersin tanıtımı – ölüm psikolojisine giriş 2. Hafta: Ölüm kavramı: felsefi, dini ve psikolojik yönleri 3. Hafta: Ölüm bilinci ve ölüm kaygısı – temel kavramlar 4. Hafta: Ölüm kaygısı kuramları: Freud, Becker, Terror Management Theory 5. Hafta: Ölümün gelişimsel yönü: çocukluk, ergenlik, yetişkinlikte ölüm algısı 6. Hafta: Yas süreci: Kübler-Ross modeli ve modern yaklaşımlar 7. Hafta: Ara değerlendirme – vaka tartışmaları / kısa araştırma sunumları 8. Hafta: Din ve ölüm ilişkisi: ölüm sonrası inançlar, umut ve anlam bulma 9. Hafta: İslam’da ölüm ve ahiret inancı – psikolojik yansımalar 10. Hafta: Diğer dinlerde ölüm algısı ve ritüeller (Hristiyanlık, Yahudilik, Budizm vb.) 11. Hafta: Ölümle baş etmede manevi danışmanlığın rolü 12. Hafta: Ölümcül hastalıklar, yas danışmanlığı ve dini destek 13. Hafta: Modern toplumda ölümün gizlenmesi ve dijital ölüm algısı 14. Hafta: Genel tekrar, öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi |
Ders Kaynakları |
Ölüm Psikolojisi
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı – ölüm psikolojisine giriş | Tartışmalı Ders |
2 | Ölüm kavramı: felsefi, dini ve psikolojik yönleri | Tartışmalı Ders |
3 | Ölüm bilinci ve ölüm kaygısı – temel kavramlar | Tartışmalı Ders |
4 | Ölüm kaygısı kuramları: Freud, Becker, Terror Management Theory | Tartışmalı Ders |
5 | Ölümün gelişimsel yönü: çocukluk, ergenlik, yetişkinlikte ölüm algısı | Tartışmalı Ders |
6 | Yas süreci: Kübler-Ross modeli ve modern yaklaşımlar | Tartışmalı Ders |
7 | Din ve ölüm ilişkisi: ölüm sonrası inançlar, umut ve anlam bulma | Tartışmalı Ders |
8 | Ara değerlendirme | Tartışmalı Ders |
9 | İslam’da ölüm ve ahiret inancı – psikolojik yansımalar | Tartışmalı Ders |
10 | Diğer dinlerde ölüm algısı ve ritüeller (Hristiyanlık, Yahudilik, Budizm vb. | Tartışmalı Ders |
11 | Ölümle baş etmede manevi danışmanlığın rolü | Tartışmalı Ders |
13 | Modern toplumda ölümün gizlenmesi ve dijital ölüm algısı | Tartışmalı Ders |
14 | Genel tekrar, öğrenci sunumları ve dönem değerlendirmesi | Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Ölüm, ölüm kaygısı ve ölüm bilinci kavramlarını psikolojik bakış açısıyla açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ölümle başa çıkma biçimlerini psikolojik ve dini temelleriyle değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Yas, kayıp ve ölüm sonrası inançların psikolojik işlevlerini analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Farklı din ve kültürlerde ölüm ritüellerini ve anlamlarını karşılaştırır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Ölümle ilgili danışmanlık süreçlerinde dini/manevi başa çıkma yaklaşımlarını uygular. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ölüm, ölüm kaygısı ve ölüm bilinci kavramlarını psikolojik bakış açısıyla açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ölümle başa çıkma biçimlerini psikolojik ve dini temelleriyle değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Yas, kayıp ve ölüm sonrası inançların psikolojik işlevlerini analiz eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Farklı din ve kültürlerde ölüm ritüellerini ve anlamlarını karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ölümle ilgili danışmanlık süreçlerinde dini/manevi başa çıkma yaklaşımlarını uygular. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |