Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
İslam Eğitim Tarihi I | FDB5027 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüzyüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ |
Ders Veren | Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ |
Amaç |
İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek. |
Ders İçeriği |
Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir |
Ders Kaynakları |
. Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999 2
Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974 Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999. M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay. üseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 30 |
Toplam | 60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %40 |
Toplam | %40 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 28 | 1 | 28 |
Final | Final | 28 | 1 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
2 | Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
3 | İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
4 | Küttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
5 | Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
6 | Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
7 | Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
8 | ARASINAV | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
10 | Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |