| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İslam Eğitim Tarihi I | FDB5027 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | FELSEFE VE DİN BİLİMLERİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ (Yıl: 2021 - 2022) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Nurullah AYDENİZ |
| Amaç |
İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek. |
| Ders İçeriği |
Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir |
| Ders Kaynakları |
. Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999 2
Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974 Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999. M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay. üseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 10 |
| Toplam | 40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %60 |
| Toplam | %60 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 28 | 1 | 28 |
| Final | Final | 28 | 1 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,69 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 2 | Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 3 | İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 4 | Küttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 5 | Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 6 | Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 7 | Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 8 | ARASINAV | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 9 | Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 10 | Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 11 | Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 12 | İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 13 | İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| 14 | İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir. | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir | Yazılı Sınav Sunum / Seminer | Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | ;
| Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir. | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ;
| Ortalama Değer | 5 | - | - | - | - | - | 2,5 | - | - | - | - | - |