Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Afetlerde Haberleşme | DAY5018 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Ders; teorik anlatım, vaka analizleri, uygulamalı alıştırmalar ve proje tabanlı çalışmalar ile yürütülür. Öğrenciler, senaryo temelli uygulamalar ve grup çalışmalarıyla afetlerde haberleşme sistemlerini tasarlama ve değerlendirme deneyimi edinir. |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Eralp ŞENER |
Ders Veren | |
Amaç |
Afet anında haberleşmenin önemini kavratmak, mevcut iletişim teknolojilerini tanıtmak ve kriz ortamlarında kullanılabilecek alternatif haberleşme sistemleri hakkında bilgi kazandırmaktır. Öğrenciler, afet öncesi hazırlık, afet anı ve afet sonrası iletişim süreçlerini değerlendirerek güvenilir haberleşme çözümleri geliştirme becerisi kazanır. |
Ders İçeriği |
Afetlerde haberleşmenin önemi ve temel kavramlar Mevcut iletişim teknolojileri (uydu, telsiz, mobil şebekeler, internet tabanlı çözümler) Afet anında kritik haberleşme sorunları ve çözüm yöntemleri Alternatif haberleşme sistemleri (mesh ağları, ad-hoc ağlar, drone tabanlı sistemler) Türkiye’de afet haberleşme altyapısı (AFAD, GSM operatörleri, uydu sistemleri) Uluslararası uygulamalar (FEMA, ITU, UNDRR standartları) Afet haberleşmesinde güvenlik ve veri yönetimi Senaryo temelli uygulamalar ve öğrenci projeleri |
Ders Kaynakları |
Alexander, D. (2017). Emergency Communications in Disasters. Springer.
ITU (2019). Emergency Telecommunications: Handbook on Disaster Communication. International Telecommunication Union, Geneva. AFAD (2020). Afet ve Acil Durumlarda Haberleşme Rehberi. Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı Yayını, Ankara. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS | 3,0 |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, afetlerde haberleşmenin önemi ve temel kavramlar | Ders Tartışmalı Ders |
1 | Dersin tanıtımı, afetlerde haberleşmenin önemi ve temel kavramlar | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Haberleşme altyapıları ve teknolojilerine giriş (uydu, telsiz, GSM) | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Haberleşme altyapıları ve teknolojilerine giriş (uydu, telsiz, GSM) | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Afet anında iletişim sorunları ve kesinti senaryoları | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Afet anında iletişim sorunları ve kesinti senaryoları | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Uydu haberleşme sistemleri ve afet yönetiminde kullanımı | Ders Tartışmalı Ders |
7 | Uydu haberleşme sistemleri ve afet yönetiminde kullanımı | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Telsiz sistemleri, frekans yönetimi ve acil durum ağları | Ders Tartışmalı Ders |
9 | Telsiz sistemleri, frekans yönetimi ve acil durum ağları | Ders Tartışmalı Ders |
11 | GSM ve internet tabanlı haberleşme çözümleri | Ders Tartışmalı Ders |
11 | GSM ve internet tabanlı haberleşme çözümleri | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Alternatif haberleşme yöntemleri I: Mesh ağları, ad-hoc ağlar | Ders Tartışmalı Ders |
13 | Alternatif haberleşme yöntemleri I: Mesh ağları, ad-hoc ağlar | Ders Tartışmalı Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Afetlerde haberleşmenin temel kavramlarını ve önemini açıklar. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Mevcut iletişim teknolojilerini (uydu, telsiz, GSM) afet senaryoları bağlamında değerlendirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Alternatif haberleşme yöntemlerini (mesh, ad-hoc, drone tabanlı sistemler) uygular ve çözüm önerileri geliştirir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türkiye’deki ve uluslararası afet haberleşme altyapılarını karşılaştırır. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Ders Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Afetlerde haberleşmenin temel kavramlarını ve önemini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Mevcut iletişim teknolojilerini (uydu, telsiz, GSM) afet senaryoları bağlamında değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Alternatif haberleşme yöntemlerini (mesh, ad-hoc, drone tabanlı sistemler) uygular ve çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Türkiye’deki ve uluslararası afet haberleşme altyapılarını karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |