| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Liderlikte Karar Verme ve Problem Çözme | DAY5053 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | ACİL DURUM VE AFET YÖNETİMİ - YL |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Hasan Tezcan UYSAL (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Prof. Dr. Hasan Tezcan UYSAL |
| Amaç |
Acil durumlarda hızlı karar verebilme ve liderlik vasıflarını kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
İnsan, toplum, grup, yönetici ve liderlik tanımı, özellikleri ve yapısı; insan davranışları ve liderliğin gerekliliği; liderlik yaklaşımları: liderlikte özellikler yaklaşımı, davranışsal yaklaşım, durumsallık yaklaşımı; operasyonel liderlikte karar verme işlemi; karar verme yöntem ve tarzları, etik karar verme ve problem çözme; stratejik liderlik ve stratejik karar verme; insan davranışları ve yönetim anlayışları; yönetim tarzlarını anlama; duyguların yönetimi; çatışma yönetimi; problem çözme ve karar verme teknikleri; liderlikte duygusal zekanın önemi: liderlik becerilerinin geliştirilmesi. |
| Ders Kaynakları |
Etkili Stratejik Liderlik (John ADAIR), 2013, Babıali Kültür Yayıncılığı.
Üçok Tengiz. 2006. Liderlik ve Yöneticilik Davranış Geliştirme. Gazi Kitabevi, Ankara. Gordon, T. (2003). Etkili Liderlik Eğitimi, Çev: Emel Aksoy, Sistem Yayıncılık, İstanbul. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Ödev 1 | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 6 | 14 | 84 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 18 | 1 | 18 |
| Final | Final | 24 | 1 | 24 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 24 | 1 | 24 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 192 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,53 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Liderlik ve takım dinamiğine giriş | Ders |
| 2 | Liderlik teorileri | Ders |
| 3 | Takım oluşturma | Ders |
| 4 | İşbirliği ve rekabet | Ders |
| 5 | İletişim | Ders |
| 6 | Çatışma Yönetimi | Ders |
| 7 | Güç ve sosyal etkileme | Ders |
| 8 | Ara Sınav | Ders |
| 9 | Karar verme | Ders |
| 10 | Problem çözme ve yaratıcılık | Ders |
| 11 | Takım, örgütsel kültür ve çeşitlilik | Ders |
| 12 | Sanal takımlar | Ders |
| 13 | Takımların değerlendirilmesi | Ders |
| 14 | Final Sınavı | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Liderlik teorilerini açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| İşletmelerde liderliğin önemini söyleyebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Etkili liderlik prensiplerini tanımlayabilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Takım dinamikleri ve etkili takım lideri/oyuncusu olmayı değerlendirir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Etkin kararlar verebilir. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Liderlik teorilerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
| İşletmelerde liderliğin önemini söyleyebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Etkili liderlik prensiplerini tanımlayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ;
| Takım dinamikleri ve etkili takım lideri/oyuncusu olmayı değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | ;
| Etkin kararlar verebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4,8 |