| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Tehlikeli Atık Yönetimi | CKK107 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ÇEVRE KORUMA VE KONTROL |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Rahmiye Zerrin YARBAY (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Rahmiye Zerrin YARBAY |
| Amaç |
Dersin amacı öğrencinin tehlikeli atık azaltım, geri-kazanım ve arıtma teknolojileri hakkında teknik bilgilerle donanmasını ve tehlikeli atık yönetimi problemlerine çözüm getirebilmesini sağlamaktır. |
| Ders İçeriği |
Tehlikeli atıkların tanımlanması, sınıflandırılması, saptanması; geri kazanım, arıtma ve uzaklaştırma seçenekleri; arıtma depolama uzaklaştırma teknolojileri; kontrol metotları hakkında bilgi vermek ve tehlikeli atık yönetim biçimlerini belirlemeye yönelik kapasiteyi artırmak. |
| Ders Kaynakları |
LaGrega, M. D., Buckingham, P. L., & Evans, J. C. (2001). Hazardous waste management. 2nd ed. Boston, MA: McGraw-Hill.
|
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Kısa Sınav 1 | 25 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
30
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
20
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
30
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
30
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
| Final | Final | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 118 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,63 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | TEHLİKELİ ATIK: TANIMI, ÖNEMİ | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 2 | TEHLİKELİ ATIK: ÖZELLİKLERİ ve SINIFLANDIRILMASI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | TEHLİKELİ ATIKLARLA İLGİLİ YASAL MEVZUAT | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 3 | TEHLİKELİ ATIKLARLA İLGİLİ YASAL MEVZUAT | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 5 | TEHLİKELİ ATIKLARIN TOPLANMASI, TAŞINMASI, GERİ KAZANIMI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 6 | TEHLİKELİ ATIKLARIN BERTARAFI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | TEHLİKELİ ATIKLARIN YAKILMASI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 7 | TEHLİKELİ ATIKLARIN YAKILMASI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | TEHLİKELİ ATIKLARIN KARARLI HALE GETİRİLMESİ VE KATILAŞTIRILMASI (K/K) (STABİLİZASYONU VE SOLİDİFİKASYONU) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 9 | TEHLİKELİ ATIKLARIN KARARLI HALE GETİRİLMESİ VE KATILAŞTIRILMASI (K/K) (STABİLİZASYONU VE SOLİDİFİKASYONU) | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | TEHLİKELİ ATIKLARIN DEPOLANMASI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 11 | TEHLİKELİ ATIKLARIN DEPOLANMASI | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 13 | TEHLİKELİ ATIKLARLA KİRLENMİŞ ALANLARIN İYİLEŞTİRİLMESİ | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| 14 | BAZI ÖZEL ATIKLARIN YÖNETİMİ EVİMİZDEKİ TEHLİKELİ ATIKLAR | Ders Sınıf Dışı Çalışma |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Tehlikeli atıkların nasıl tanımlanacağını, saptanabileceğini ve yönetilebileceğini açıklarlar | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Tehlikeli atıkların özelliklerini tanımlayabilirler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Tehlikeli atık arıtma depolama uzaklaştırma yöntemleri, avantaj ve dezavantajlarını tanımlayabliir. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
| Dönem projesi aracılığıyla tehlikeli atık yönetiminin uygulamasını yapabilirler. | Yazılı Sınav Ödev / Proje | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Tehlikeli atıkların nasıl tanımlanacağını, saptanabileceğini ve yönetilebileceğini açıklarlar | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 5 | 3 | ;
| Tehlikeli atıkların özelliklerini tanımlayabilirler. | 3 | 3 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | ;
| Tehlikeli atık arıtma depolama uzaklaştırma yöntemleri, avantaj ve dezavantajlarını tanımlayabliir. | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 4 | ;
| Dönem projesi aracılığıyla tehlikeli atık yönetiminin uygulamasını yapabilirler. | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 2 | 3 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4 | 4,25 | 3,75 | 3,25 | 3,5 | 3,75 | 4,25 | 4,25 | 3,5 | 3 | 3,25 | 4 |