| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sürdürebilirlik ve Yeşil Mutabakat | CKK135 | 3 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | ÇEVRE KORUMA VE KONTROL |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Elif YAMAN ÇAMLI (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Elif YAMAN ÇAMLI |
| Amaç |
Çevresel, ekonomik ve sosyal sürdürülebilirlik kavramlarını tanıtmak, Küresel sürdürülebilirlik sorunlarına farkındalık sağlamak, Çeşitli sektörlerdeki sürdürülebilirlik sorunlarının mühendislik yaklaşımıyla ele alınması, Sürdürülebilirliğin ürün, tasarım ve proses aşamalarındaki uygulamalarını öğrenmek, Üretimde sürdürülebilirliğin arttırılması için çözüm yöntemleri bulmak Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olmak |
| Ders İçeriği |
Sürdürülebilir kalkınma disiplinler arası bir alandır. Bu ders küresel sürdürülebilirlik sorunlarına ve günümüzdeki farklı sektörlerdeki sürdürülebilir olmayan üretim uygulamalarına karşı bilinç oluşturacaktır. Öğrenciler enerji, ulaşım, gıda, inşaat ve malzeme gibi çeşitli alanlardaki sürdürülebilirlik sorunlarını ve çözüm yöntemlerini mühendislik yaklaşımıyla ele alacaktır. Bu ders ayrıca Karbon Ayak İzi kavramlarını içermektedir. Öğrenci Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olacaktır. |
| Ders Kaynakları |
Sustainable Development for Engineers: A Handbook and Resource Guide
Ecer, K., Güner, O., & Çetin, M. (2021). Avrupa yeşil mutabakatı ve Türkiye ekonomisinin uyum politikaları. İşletme ve iktisat çalışmaları dergisi, 9(2), 125-144. Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Türkiye: YEŞİL GELECEK, Nobel Bilimsel Eserler, Ayşe Atılgan Yaşa, Bülent Ergönül, Bülent Gülçubuk, Doğan Bakırtaş, Ferruh Işın, Filiz Erataş Sönmez, Gökçehan Talay, Gülce Olgun Susta, Hilmiye Türesin, Lale Oral Ataç, Mine Yılmazer, O. Murat Koçtürk, Serap Demirler, Şule Öztürk Birim, Tuncay Yılmaz, Editör. Osman Murat Koçtürk |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev 1 | 10 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %40 |
| Toplam | %40 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %60 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %40 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 115 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,51 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sürdürülebilir Kalkınma | Ders |
| 2 | Ekonomik Surdurulebilirlik | Ders |
| 3 | Kuresel Iklim Degisilkligi, | Ders |
| 4 | Karbon Ayak izi, Su Ayak izi | Ders |
| 5 | Sosyal Sürdürülebilirlik | Ders |
| 6 | Yaşam Döngüsü Yaklasımı | Ders |
| 7 | Yaşam Döngüsü Analizi | Ders |
| 8 | Sürdürülebilir Gıda | Ders |
| 9 | Sürdürülebilir Enerji | Ders |
| 10 | Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri | Ders |
| 10 | Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri | Ders |
| 10 | Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri | Ders |
| 13 | Sürdürülebilir Otomotiv Sektörü | Ders |
| 14 | Dönem ödevi | Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sürdürülebilirlik terimlerini öğrenmek | Sözlü Sınav Ödev / Proje | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
| Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olmak | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders Küçük Grup Tartışması | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sürdürülebilirlik terimlerini öğrenmek | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
| Avrupa Yeşil Mutabakatı ve etkileri hakkında bilgi sahibi olmak | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 4 | 4,5 | 4 | 4,5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 |