| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Yara Bakımı | EHB105 | 1 | 4 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | EVDE HASTA BAKIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze eğitim |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Hilal KAYNAK AYDOĞMUŞ |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Hilal KAYNAK AYDOĞMUŞ |
| Amaç |
Bu derste öğrencinin kanıta dayalı kaynaklar, standartlar ve güncel rehberler doğrultusunda yara bakımı, hemşirenin bu alandaki rol ve sorumluluklarına ilişkin bilgi sahibi olması ve bu bilgiyi bakıma yansıtabilecek beceriyi kazanması amaçlanmaktadır |
| Ders İçeriği |
1. Yara bakımı 2. Deri ve Yumuşak doku yapıları 3. Yaranın tanılaması, iyileşme süreci ve değerlendirilmesi 4. Bası yarası 5. Venöz ve arteriyel yaralar 6. Diyabetik ayak 7. Cerrahi yara 8. Yara bakım ürünleri 9. Kronik yarada |
| Ders Kaynakları |
Fundamentals of Nursing, Potter ve Perry, Mosby yayıncılık
Hemşirelik süreci . Leman Birol. 6. Medical surgical nursing. 6 th ed. J.M. Black 2001 Hemşirelik tanıları el kitabı, Handbook of nursing diagnosis, Carpenito-Moyet, Lynda Juall Istanbul : Nobel Tıp Kitabevleri, 2005. Karadokovan A, Eti – Aslan, F (2010) Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, Adana. 7 . Şendir M, Büyükyılmaz F ve Aktaş A(2012). Doku bütünlüğünün sağlanması ve Bakımı. Hemşirelik esasları. (ed: Aştı T.A ve Karadağ A). Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul:n 487-534. |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 30 |
| Ödev (Sunum) | 20 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
100
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
100
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
100
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
100
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 4 | 1 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 4 | 1 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 4 | 1 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 4 | 1 | 4 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 4 | 1 | 4 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Panel | 4 | 1 | 4 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 4 | 1 | 4 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 4 | 1 | 4 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 3 | 1 | 3 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 10 | 1 | 10 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 10 | 1 | 10 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 2 | Yara bakım hemşireliğinin yeri, önemi, dünya ve Türkiye’deki durumu | |
| 3 | Deri ve Yumuşak doku yapıları | Sözlü |
| 4 | Yaranın tanılaması, sınıflandırılması, kronik yara kavramı | Sözlü |
| 5 | Yara iyileşme süreci ve iyileşmeyi etkileyen faktörler | Sözlü |
| 6 | Yara değerlendirmesi ve yara bakım yatağının hazırlanması | Sözlü |
| 7 | Bası yarası oluşumu, evrelendirme, önlenmesi | Sözlü |
| 8 | Venöz ve arteriyel yaralar ve bakımı | Sözlü |
| 9 | Diyabetik ayak fizyopatolojisi ve ayak deformiteleri | Sözlü |
| 10 | Diyabetik ayakta tedavi ve hasta eğitimi | Sözlü |
| 11 | Cerrahi yara ve bakımı | Sözlü |
| 11 | Cerrahi yara ve bakımı | Sözlü |
| 13 | Yara bakım ürünleri | Sözlü |
| 14 | Kronik yarada fiziksel yardımcı tedavi yöntemleri | Sözlü |
| 15 | Kronik yarada evde bakım | Sözlü |
| 15 | Kronik yarada evde bakım | Sözlü |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| 1. Yara bakım hemşireliğinin rol ve sorumluluklarını tanımlar | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| 2. Yaraya ilişkin temel kavramları bilir | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| 3. Yara türlerinin nedenlerini ve belirtilerini bilir | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| 4. Yara iyileşme tiplerini, yara iyileşmesini etkileyen faktörleri bilir | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
| 5. Yara bakımında temel ilkeleri bilir | Yazılı Sınav | Sözlü | Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1. Yara bakım hemşireliğinin rol ve sorumluluklarını tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| 2. Yaraya ilişkin temel kavramları bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| 3. Yara türlerinin nedenlerini ve belirtilerini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| 4. Yara iyileşme tiplerini, yara iyileşmesini etkileyen faktörleri bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| 5. Yara bakımında temel ilkeleri bilir | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 4,4 | 5 | 5 | 5 | 4,8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |