| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Evde Hasta Bakımı İlke ve Uygulamaları I | EHB101 | 1 | 6 + 2 | 10,0 |
| Birim Bölüm | EVDE HASTA BAKIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Cansu KUBİLAY |
| Ders Veren | Öğr. Gör. Cansu KUBİLAY |
| Amaç |
Hasta bakımı ile ilgili temel kavramları,ilke ve uygulamaları öğretmek, birey,aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde gerekli bilgi ve beceriye sahip teknikerler yetiştirmektir. |
| Ders İçeriği |
Kırıkların genel tedavi prensipleri ve çeşitli kırıklardan sonraki fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımları; romatoid artrit, osteoartrit, ankilozan spondilit gibi eklem dejenerasyonuna yol açan durumların konservatif tedavisi ve endoprotezler gibi eklem replasman cerrahisi sonrası rehabilitasyon prensipleri; rotator kılıfın tendinit ve yırtıkları, bursit ve periartrit gibi omuz eklemine ait patolojilerin rehabilitasyonu; dizde patellofemoral ağrı sendromu, bağ ve menisküs yaralanmalarının rehabilitasyonu. |
| Ders Kaynakları |
Sağlık uygulamalarında temel kavramlar ve beceriler Yrd. Doç Dr. Fatma Akça Ay Nobel Tıp kitabevi 6.baskı İstanbul,2.
Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi Necmiye Sabuncu,Şule Ecevit Parlar, Ükke Karabacak,Bilgi Gülseven Karabacak, Leman Şenturan, Nuray Şahin Orak,Ayşegül Oksay Şahin, İstanbul Medikal Yayıncılık 2015 Evde Sağlık ve Bakım. Amasya: Göktuğ Basın Yayın ve Dağıtım (1. baskı) Ay F.(2010).Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler .İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi(5. baskı) |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 25 |
| Uygulama 1 | 25 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
100
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 8 | 1 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 8 | 1 | 8 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 8 | 1 | 8 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 8 | 1 | 8 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 8 | 1 | 8 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 8 | 1 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 8 | 1 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 8 | 1 | 8 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 8 | 1 | 8 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 8 | 1 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 8 | 1 | 8 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Panel | 8 | 1 | 8 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 8 | 1 | 8 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 8 | 1 | 8 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 8 | 1 | 8 |
| Final | Final | 8 | 1 | 8 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 8 | 1 | 8 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 185 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,25 | |||
| AKTS | 10,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Evde Hasta Bakım mesleği, Evde Hasta Bakım teknikerinin rol ve işlevleri, hasta bakımında temel kavramlar, hasta ve holistik yaklaşım | Ders |
| 2 | Enfeksiyon kontrolü, asepsi aseptik tekniklere uygun bakım kurallar | Ders |
| 3 | Hareket vücut mekanikleri doğru kurallarla hastanın hareket ettirilmesi, hastaya verilen pozisyonlar | Ders |
| 4 | Hareket Gereksinimi (Vücut Mekaniği İlkeleri, Pozisyonlar, Bireyi Hareket Ettirmesi ve Taşıması, Hareketlerin Organizmaya Etkisi) | Ders |
| 5 | Yatağa bağımlı hasta ve bakımı, Masaj | Ders |
| 6 | Yaşam Bulguları (Nabız, Solunum, Beden Isısı, Kan Basıncı) | Ders |
| 6 | Yaşam Bulguları (Nabız, Solunum, Beden Isısı, Kan Basıncı) | Ders |
| 6 | Yaşam Bulguları (Nabız, Solunum, Beden Isısı, Kan Basıncı) | Ders |
| 9 | Sıcak ve Soğuk Uygulama | Ders |
| 10 | Uyku ve Dinlenme | Ders |
| 11 | Deri ve Öz Bakım Uygulamaları | Ders |
| 12 | İlaç Uygulamaları | Ders |
| 12 | İlaç Uygulamaları | Ders |
| 14 | Hasta Bakım Süreci | Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Hastanın yaşam bulgularını doğru olarak değerlendirir ve kayıt eder. | |||
| Mesleki temel kavramları tanır. | |||
| Mesleğinin profesyonel değerlerini tanımlar ve bakım süreci ile birleştirir. | |||
| Bakım sürecinin basamaklarını sıralar ve değerlendirir |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hastanın yaşam bulgularını doğru olarak değerlendirir ve kayıt eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesleki temel kavramları tanır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Mesleğinin profesyonel değerlerini tanımlar ve bakım süreci ile birleştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Bakım sürecinin basamaklarını sıralar ve değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |