| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| İlk Yardım ve Rehabilitasyon | EHB170 | 1 | 3 + 0 | 3,0 |
| Birim Bölüm | EVDE HASTA BAKIMI |
| Derece Seviye | Ön Lisans - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Burak KESE |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Öğrencilere turlarda meydana gelebilecek kazaları önlemek ve ilkyardım desteğini sağlamak bilgi ve becerisini kazandırmak |
| Ders İçeriği |
İlkyardımın Tanımı, Önemi, İlkeleri, Yaralı ve Hastaların Kaza Ortamının Değerlendirilmesi ve Muayenesi, İlkyardım uygulamaları |
| Ders Kaynakları |
Acil Bakım (D. Şelimen, N. Olgun, F. Eti Aslan, S. Kuğuoğlu)
Kaza, Hastalık ve Yaralanmalarda İlk ve Acil Yardım (R. Ege) İlk Yardım Kılavuzu(2008)Stuart Fischer, Mikado Yayınları, İstanbul. İlk Yardım(2008)Macide Tüzün, Elif Taşkın, Funda Gülay Ünal ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, Ankara. İlk Yardım(2008)Macide Tüzün, Elif Taşkın, Funda Gülay Ünal ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık, Ankara. Sağlık Bakanlığı İlk yardım Uygulama Eğitim Kiti Çıktısı American Heart Association Guidelines CPR and ECC (2010). Bikem Süzen, 2015, Temel İlk Yardım, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Fethiye Erdil, Nurhan Bayraktar, Sevilay Şenol Çelik, 2009, Temel İlk Yardım. Eflatun Yayınevi, Ankara. American Heart Association Guidelines CPR and ECC (2010). Bikem Süzen, 2015, Temel İlk Yardım, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul Fethiye Erdil, Nurhan Bayraktar, Sevilay Şenol Çelik, 2009, Temel İlk Yardım. Eflatun Yayınevi, Ankara. T.C. Sağlık Bakanlığı,Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Temel İlk Yardım Uygulamaları El Kitabı Sorumlu ders elemanı ders sunuları, ders kitapları, yayınlar |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 10 | 1 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 10 | 1 | 10 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 3 | 1 | 3 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Rol Yapma / Drama | 10 | 1 | 10 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 1 | 3 |
| Önceden planlanmış özel beceriler | Vaka Çalışması | 10 | 1 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 10 | 1 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri | Benzetim | 10 | 1 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 3 | 1 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 10 | 1 | 10 |
| Gözlem/durumları işleme, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | Saha / Arazi Çalışması | 3 | 1 | 3 |
| Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması | Laboratuar | 10 | 1 | 10 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 3 | 1 | 3 |
| Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma | İnceleme / Anket Çalışması | 10 | 1 | 10 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Panel | 3 | 1 | 3 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Konuk Konuşmacı | 10 | 1 | 10 |
| Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 3 | 1 | 3 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | Ödev 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | Final | 1 | 1 | 1 |
| Uygulama 1 | Uygulama 1 | 1 | 1 | 1 |
| Dönem Sonu Uygulaması | Dönem Sonu Uygulaması | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 5,29 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar | Tartışmalı Ders |
| 2 | Yaşam bulgularının değerlendirilmesi | Tartışmalı Ders |
| 3 | Hasta-yaralının ikinci değerlendirmesi | Tartışmalı Ders |
| 4 | Yetişkinlerde temel yaşam desteği | Tartışmalı Ders |
| 5 | Çocuklarda temel yaşam desteği | Tartışmalı Ders |
| 6 | Bebeklerde temel yaşam desteği | Tartışmalı Ders |
| 7 | Hava yolu tıkanmalarında ilk yardım | Tartışmalı Ders |
| 8 | Yaralanmalar | Tartışmalı Ders |
| 4 | Kanamalarda ilk yardım | |
| 10 | Kırık-çıkık-burkulmalarda ilk yardım | Tartışmalı Ders |
| 11 | Yanık-sıcak çarpmasında ilk yardım | Tartışmalı Ders |
| 8 | Bilinç bozukluklarında ilk yardım | |
| 13 | Zehirlenme çeşitleri ve ilk yardım | Tartışmalı Ders |
| 14 | Değerlendirme | Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| İlk yardım tekniklerini açıklar. | |||
| Kanamalarda, yanık/donma/sıcak çarpmalarında, kırık/çıkık/burkulmalarda, bilinç bozukluklarında, zehirlenmelerde, hayvan ısırmalarında, boğulmalarda, göze/kulağa/burna yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım uygulayabilir. | |||
| Temel yaşam desteği uygulayabilir. | |||
| Hasta, yaralı ve olay yerini değerlendirebilir. | |||
| Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilir. | |||
| İlk yardım tekniklerini açıklar. | |||
| Kanamalarda, yanık/donma/sıcak çarpmalarında, kırık/çıkık/burkulmalarda, bilinç bozukluklarında, zehirlenmelerde, hayvan ısırmalarında, boğulmalarda, göze/kulağa/burna yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım uygulayabilir. | |||
| Temel yaşam desteği uygulayabilir. | |||
| Hasta, yaralı ve olay yerini değerlendirebilir. | |||
| Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İlk yardım tekniklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Kanamalarda, yanık/donma/sıcak çarpmalarında, kırık/çıkık/burkulmalarda, bilinç bozukluklarında, zehirlenmelerde, hayvan ısırmalarında, boğulmalarda, göze/kulağa/burna yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Temel yaşam desteği uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta, yaralı ve olay yerini değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| İlk yardım tekniklerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Kanamalarda, yanık/donma/sıcak çarpmalarında, kırık/çıkık/burkulmalarda, bilinç bozukluklarında, zehirlenmelerde, hayvan ısırmalarında, boğulmalarda, göze/kulağa/burna yabancı cisim kaçmalarında ilk yardım uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Temel yaşam desteği uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta, yaralı ve olay yerini değerlendirebilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Hasta ve yaralı taşıma tekniklerini uygulayabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ;
| Ortalama Değer | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |