| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Seramik ve İleri Dönüşüm II | SCT6008 | 1 | 3 + 0 | 7,5 |
| Birim Bölüm | SERAMİK - SY |
| Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| EBS Koordinatörü | Prof. Elif AĞATEKİN (Yıl: 2025 - 2026) |
| Ders Veren | |
| Amaç |
Attık seramikler kullanarak ileri dönüştürülmüş sanat eseri üretme. |
| Ders İçeriği |
Post endüstriyel süreçte, özellikle Batı kaynaklı yaklaşımlarda seramik malzemenin sürdürülebilirliğinde ileri dönüşüm fikri son 20 yılda en çok izlenen yöntemlerden biridir. Bu ders kapsamında öğrenciler; geleneksel malzeme kullanma yöntemlerinin ötesinde; daha az fırın yakarak, daha az su harcayarak, kısaca daha az karbon ayak izi bırakarak, hazır; endüstriyel, yadigâr, eski, ikinci el ya da atık bir diğer ifadeyle çöp olarak kabul edilebilecek seramik parçaları kullanarak, biçimlendirerek ve dönüştürerek yeni bir anlatım dili yakalamayı hedeflerler. |
| Ders Kaynakları |
Zehra Çobanlı, (1996) Seramik Astarları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları No: 15 *Ayşegül T Özen, (2002) Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi'inde Seramik Temel Sanat Eğitimi-II. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları No: 29 * Sibel Sevim, (2003) Seramik Dekorları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları No: 30 *Konuyla ilgili internet sayfaları
Lynton, N., (1991), Modern Sanatın Öyküsü, 2. Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul Barnard, R., Daintry, N.; Twomey, C., (2007), Breaking the Mould: New Approaches to Ceramics, Black Dog Publishing, London Veiteberg, J., (2005), Craft in Transition, Bergen National Academy of the Arts, Valdres Trykkeri, Norway Germaner, S., (1997), 1960 Sonrası Sanat Akımlar, Eğilimler, Gruplar, Sanatçılar, Kabalcı Yayınları, İstanbul |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2024 - 2025 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | 0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Bu bilgi girilmemiştir. | |
| Toplam | %0 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
| Toplam | %0 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
| AKTS | 3,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Çağdaş seramik sanatında atık seramik kullanarak dünyada söz sahibi olan sanatçılar, son eğilimler ve ifade olanaklarının çeşitliliği konusunda öğrencilere bir sunum ile bilgi verilir. Her öğrencinin kendisini en iyi biçimde ifade edeceğini düşündüğü bir kavram belirlemesi, bu kavram ile ilgili derinlikli bir araştırma yapması ve önceden çalışılmış örneklerin araştırılması, istenir. Çalışmalarını destekleyecek yayınlar ile ilgili bilgi verilir. | |
| 2 | Öğrencilerin belirledikleri konu ve kavramlarla ilgili yaptıkları araştırmalar değerlendirilir. Kavramın biçimselleştirilmesi detaylı biçimde tartışılır. Öğrenciler, eskiz çalışmalarına yönlendirilirler. | |
| 3 | Yapılan eskizler tek tek tüm öğrenciyle ayrı ayrı ilgilenilerek değerlendirilir. Biçimlendirme aşamasında kullanılacak yöntem konusunda tartışılır. Malzeme seçiminde dikkat edecekleri temel unsurlar hakkında öğrenciler bilgilendirilirler. | |
| 4 | İfadeyi en yüksek düzeye taşıyacak yönteme karar verilir. Süreç içerisinde karşılaşacakları teknik zorluklar tekrar tekrar irdelenir. Her öğrenci en az 10 parça eserden oluşacak kişisel sergisi için yoğun biçimde belirledikleri kavram çerçevesinde birbiri ile uyumlu bir seri eskiz oluşturur. | |
| 5 | Hazırlanan eskizlere bağlı olarak 1m2 lik alanı kaplayacak duvar panosunun biçimlendirme çalışmalarına başlanır. | |
| 6 | Duvar panosuyla ilgili çalışmalara devam edilir. | |
| 7 | Duvar panosu biçimlendirmesi tamamlanır, bisküvi pişirimi öncesi kurutmaya bırakılır. | |
| 8 | Ara Sınav’da öğrencilerin, kavrama bağlı olarak oluşturdukları tasarımları ve biçimlendirmesini tamamladıkları duvar panosu değerlendirilir. | |
| 9 | Öğrenciler, belirledikleri kavram için hazırlanması planlanan 5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili sürece başlarlar. | |
| 11 | 5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili süreç devam eder. | |
| 11 | 5 farklı formun biçimlendirilmesiyle ilgili süreç devam eder. | |
| 12 | Öğrenciler bu hafta içinde, tasarımlarına bağlı olarak yakalamak istedikleri etkilere bağlı olarak; kullanmak istedikleri sır, oksit, dekor veya pişirim tekniği ile deneme çalışmalarını başlatır. Kullandıkları malzemeye uygun olarak deneme plakaları hazırlar, üzerinde sır araştırmaları ve alternatif pişirim teknikleri denenir. | |
| 13 | Hazırlanan formların rötuş ve kurutma işlemleri bitirilir. | |
| 14 | Hazırlanan formların bisküvi pişirimi yapılır. Çalışmalar teknik ve estetik açıdan, öğrencinin gösterdiği performansa göre değerlendirilir. |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Seçtiği konuyla ilgili malzeme mekan ilişkisini kurar. | |||
| Sanatsal birikiminin farkına varır. | |||
| Özgün sanatsal formlar tasarlar | |||
| Tasarımları üç boyutlu algılar sorunlarını çözer. | |||
| Sanatsal birikimini özgün formlarla ifade eder. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Seçtiği konuyla ilgili malzeme mekan ilişkisini kurar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 2 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | 3 | 2 | ;
| Sanatsal birikiminin farkına varır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | ;
| Özgün sanatsal formlar tasarlar | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | ;
| Tasarımları üç boyutlu algılar sorunlarını çözer. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 2 | 5 | - | 3 | 5 | 2 | ;
| Sanatsal birikimini özgün formlarla ifade eder. | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 4,6 | 4 | 4,2 | 4 | 4,2 | 4,2 | 4 | 3,4 | 4 | 4 | 4 | 3,2 | 3,6 | 3,8 | 3,4 |