PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
HEMŞİRELİK
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Akılcı İlaç Uygulamaları
HEM325
5
2 + 0
4,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Hemşirelik -
Lisans
(Yüz yüze eğitim )
Amaç
Bu dersin amacı; hemşirelik öğrencilerine farmakolojik ajanların güvenli ve akılcı uygulanmasına yönelik bilgiyi kazandırarak, özel durumlarda akılcı ilaç kullanımını ve etkilerine göre ilaçlar ve uygulama ilkelerini öğretmektir.
Ders İçeriği
Ders içeriği ; akılcı ilaç kullanımı ilkeleri, güvenli ilaç uygulamaları ve ilaç hatalarının önlenmesi, özel durumlarda akılcı ilaç kullanımını ve etkilerine göre ilaçlar ve uygulama ilkeleri oluşmaktadır.
Ders Veren
Aslı AKDENİZ KUDUBEŞ
Hafta
Konu
1
Derse giriş
2
Akılcı İlaç Kullanımı ile ilgili Temel Bilgiler, Akılcı İlaç Kullanımı İlkeleri, Dünyada ve Türkiye’de Akılcı İlaç Kullanımı
3
Hemşirelik Uygulamalarında Akılcı İlaç Kullanımı, Güvenli ilaç uygulamaları ve ilaç hatalarının önlenmesi
4
Farmakoloji ile ilgili temel kavramlar ve süreçler
5
Etkilerine göre ilaçlar ve ilaç hazırlama ilkeleri
6
Etkilerine göre ilaçlar ve ilaç hazırlama ilkeleri
7
Akılcı Antibiyotik Kullanımı
8
Ara sınav
9
Yaşlılarda Akılcı İlaç Kullanımı
10
Çocuklarda Akılcı İlaç kullanımı
11
Gebelik ve Emzirme Döneminde İlaç Kullanımı
12
Kronik Hastalığı Olanlarda İlaç Kullanımı
13
Kısa Sınav
14
Dersin değerlendirilmesi ve geribildirim
Ders İş Yükü
Çalışma Türü / Öğretim Metotlar
Süresi (Saat)
Sayısı
Dinleme ve anlamlandırma
Ders
2
14
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
Sınıf Dışı Çalışma
2
14
Ara Sınav 1
10
1
Ödev 1
10
1
Final
10
1
Ödev (Sunum)
5
1
Ders İş Yükü:
91
AKTS
(Ders İş Yükü / 25.5)
:
3,57
Program Çıktıları
1
Hemşirelik felsefesini, hemşirelik model ve kuramlarının bakımdaki önemini kavrar.
2
Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli güncel kuramsal bilgi ve uygulama becerisini kazanır.
3
Mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda hemşirelik sürecini kullanarak birey, aile ve topluma bakım hizmetini sunar ve izler.
4
Genel hemşireliğin dayandığı temel tıp, fen, sosyal ve davranış bilimlerine ilişkin bilimsel bilgileri yorumlar.
5
Sorun çözme, eleştirel düşünme ve etkili iletişim becerilerini kazanır.
6
Yaşam boyu öğrenme sorumluluğu gösterir.
7
Bireysel ve mesleki gelişimi için bilgi ve teknolojideki yenilikleri izler.
8
Hemşirelik uygulamalarında liderlik yapar.
9
Hemşirelik uygulamalarını araştırmaya ve kanıta dayalı olarak yapılandırır.
10
Hemşirelik mesleğini etkileyen yasa, yönetmelik ve mevzuatı bilir ve izler.
11
Hemşirelik uygulamalarında insan ve hasta hakları ile yasal ve etik ilkelere göre hareket eder.
12
Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde yer alır.
13
Hemşirelik hizmetlerinin planlanması, örgütlenmesi, yürütülmesi ve değerlendirilmesinde yer alan yönetim ve öğretim aktivitelerine ilişkin bilgileri kullanır.
14
Bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izler ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15
Hemşirelik bakımı sunarken kültürel özellikleri göz önünde bulundurur.
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
PÇ 15
Akılcı ilaç kullanım kavramını ve ilkelerini tartışır.
1
4
2
4
2
2
3
3
2
2
2
2
3
1
1
Çocuk, erişkin, yaşlı ve gebeler arasındaki farmakokinetik farklılıkları açıklar.
1
4
2
4
2
2
3
3
2
2
2
2
3
1
1
Farklı sistemlere etki eden ilaçları akılcı ilaç uygulamalarına göre uygular.
1
4
2
4
2
2
3
3
2
2
2
2
3
1
1
İlacın etki mekanizmasını etkileyebilecek hasta ve ilaç ile ilişkili değişkenleri açıklar.
1
4
2
4
2
2
3
3
2
2
2
2
3
1
1
Ortalama Değer
1
4
2
4
2
2
3
3
2
2
2
2
3
1
1
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/371887