PDF hazırlanıyor, lütfen bekleyin...
PDF
BİLECİK ŞEYH EDEBALİ ÜNİVERSİTESİ
İNSAN VE TOPLUM BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
COĞRAFYA
(2025 - 2026)
Ders Bilgi Formu
Ders Adı
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
AKTS
Z / S
Bilim Tarihi I
COĞ282
4
2 + 0
3,0
Seçmeli
Birim Bölüm
Coğrafya -
Lisans
(yüz yüze)
Amaç
Bu dersin amacı bilimin ortaya çıkışı ve çeşitli uygarlıkların bilime katkıları hakkında bilgi vermektir.
Ders İçeriği
Ders, bilimin genel özellikleri, bilimin ortaya çıkışı, çeşitli uygarlıkların bilme yaptıkları katkılar, bilimin gelişimi, bilimin günümüzdeki durumu konularını kapsamaktadır.
Hafta
Konu
1
Bilim nedir? Bilimin temel özellikleri. Bilimsel çalışma basamakları. Bilimlerin sınıflandırılması. Bilim tarihi ve felsefesi. Bilim tarihinin amacı.
1
Eski Uygarlıklarda Bilim (Mısır ve Mezopotamya, Antik Yunan)
2
Tarih Öncesi ve İlk Uygarlıklarda bilim
2
Eski Uygarlıklarda Bilim (Antik Yunan)
3
Yunan Döneminde bilim (Antik Çağ ve Helenistik Çağ)
3
Eski Uygarlıklarda Bilim (Helenistik Dönem ve Romalılar)
4
Roma Döneminde bilim
4
Ortaçağ Avruparında Bilim
5
Ortaçağ avrupasında bilim
5
İslam Dünyasında Bilim
6
İslam Medeniyetlerimde bilim
6
Rönesans ve Modern Bilim (Astronomi, Kimya, Tıp ve Hayat Bilimleri)
7
Rönesans dönemi ve sonrasında bilim
7
Rönesans ve Modern Bilim (Galileo Galilei, Isaac Newton)
8
Arasınav, Yeni Çağda Bilim
8
Sınav, Aydınlanma Çağı ve Bilim (18. yüzyılda astronomi, matematik ve fizik)
9
Yeni Çağda bilim ve kimya biliminin dönemleri (simya, iyatrokimya, filojiston dönemi ve modern kimya)
9
Aydınlanma Çağı ve Bilim (Lavoisier ve kimyada devrim)
10
Modern Çağda bilim, modern kimyanın doğuşu; Boyle, Lavosier, Proust, Gay-Lussac, Dalton, Avogadro.
10
Endüstri Devrimi ve Bilim (Fizikte Yeni Atılımlar ve Evrim Kuramı ve Darwin)
11
Atomun yapısı ve Radyoaktivite biliminin gelişimi; Faraday, Stoney, Meyer, Mendeleyev, Moseley, Thomson, Becquerel, Marie Curie, Röntgen, Rutherford, Chadwick, Bohr, Einstein, Pauling.
11
Endüstri Devrimi ve Bilim (Mikrobiyoloji ve Gen Teorisi)
12
Organik kimyanın gelişimi; Wöhler, Von Liebig, Hofmann, Wurtz, Kekule, Bunsen, Baeyer, Pasteur, Perkin, Buchner,Otto Wallach, Beilstein. Grignard.
12
Çağdaş Bilim (Einstein Devrimi)
13
Fizikokimya ve analitik kimyanın gelişimi; Ostwald, van’t Hoff, Gibbs, Le Chatelier, Arrhenius, Haber, Nernst, Maxwell, Planck, Schrödinger, Davy, Joule, Carnot, Clapeyron, Lord Kelvin, Clausius, Langmuir.
13
Çağdaş Bilim (Kuantum Teorisi ve Atom Fiziğinin Doğuşu)
14
Yirmibirinci yüzyılda bilim ve kimyadaki son gelişmeler
14
Çağdaş Bilim (Kuantum Teorisi ve Atom Fiziğinin Doğuşu)
Program Çıktıları
1
Coğrafya alanında lisans düzeyde belirli bir konuda güçlü bir alt yapıya sahip olur
2
Bilgilerini gerek teorik coğrafya, gerekse coğrafyanın uygulandığı başka alanlarda kullanabilir donanımda olur
3
Coğrafya alanında veya coğrafyada kullanılan diğer alanlarda karşılaştığı problemlere çözümler üretebilir
4
Coğrafya uygulamaları için yeni teknikleri ve teknolojik araçları yetkinlikle kullanabilir
5
Disiplinler arası çalışmalar yapabilir
6
Eleştirel bakış açısına sahip olur
7
Yaşam boyu öğrenimin önemini kavramış ve kendini sürekli geliştirmeye açık olur
8
Bireysel sorumluluk alabilir
9
Zamanını iyi kullanmayı bilir
10
Etik değerlere bağlıdır
11
Sosyal ve kültürel farklılıklara saygılı, ayırımcılığın her türlüsüne karşıdır
12
Coğrafya ile ilgili farklı alanlardaki uzmanlarla işbirliği kurabilme becerisi kazanır
13
Karşıt görüşleri değerlendirebilme, standartlarla test edebilme becerisi kazanır
14
İlkeli olmayı öğrenir
Ders Öğrenme Çıktısı - Program Çıktıları (1 -5 Puan Aralığı)
Ders Öğrenme Çıktısı
PÇ 1
PÇ 2
PÇ 3
PÇ 4
PÇ 5
PÇ 6
PÇ 7
PÇ 8
PÇ 9
PÇ 10
PÇ 11
PÇ 12
PÇ 13
PÇ 14
Bilim Tarihi disiplininin doğasını, genel özelliklerini ve başlıca sorunlarını açıklayabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Modern bilimin doğuşunu ve modern bilimi hazırlayan koşulları tartışabilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Antik Çağ ve Orta Çağ'daki bilimsel faaliyetleri betimleyebilecektir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Bilim, bilimsel çalışma, bilimlerin sınıflandırılması, bilim tarihi ve kimya bilimi kavramlarını öğrenir.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Eski çağlardan günümüze doğru bilimin ve özelde kimya biliminin gelişim dönemlerini öğrenir ve ilgili bilim adamlarını tanır.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ortalama Değer
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
https://ebs.bilecik.edu.tr/pdf/dersbilgigetir/398370