Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Klasik Türk Edebiyatında Nesir I | TDE335 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Ders Veren | |
Amaç |
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması. |
Ders İçeriği |
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması. |
Ders Kaynakları |
Ahmet Atilla Şentürk, Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi
Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. Orhan Şaik Gökyay Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Eski Türk edebiyatında nesrin yeri ve önemi. | Ders |
2 | Edebiyatımızda Hamzaname örnekleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
3 | Dede Korkut hikâyeleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
4 | Battalnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
5 | Dânişmendnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
6 | 13 ve 14. yüzyıllarda yazılmış diğer mensur eserler. | Ders |
7 | Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. | Ders |
8 | Ara sınav (Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler) | Ders |
9 | Ebulhayr Rûmî ve Saltuknâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. | Ders |
10 | Anonim Tevârih-i Âl-i Osmânlar seçilmiş örnek metinler. | Ders |
11 | 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. | Ders |
12 | 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. | Ders |
14 | 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler | Ders |
14 | 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Osmanlı nesrindeki sanatsal nitelikleri kavrar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, diğer devirlerde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türkçenin geçirdiği aşamaları ve Arapça ve Farsçanın etkisi altında nasıl bir seyir takip ettiğini değerlendirir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Osmanlı nesir dilini ve üslubunu tüm özellikleriyle tanır. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Osmanlı nesrindeki sanatsal nitelikleri kavrar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, diğer devirlerde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türkçenin geçirdiği aşamaları ve Arapça ve Farsçanın etkisi altında nasıl bir seyir takip ettiğini değerlendirir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Osmanlı nesir dilini ve üslubunu tüm özellikleriyle tanır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |