EN
  • Anasayfa
  • TDE133 Klasik Türk Şiirinde Ahenk Unsurları (2024 - 2025 / 1. Yarıyıl)
  • EN
TDE133 - Klasik Türk Şiirinde Ahenk Unsurları
Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat AKTS Pdf
Klasik Türk Şiirinde Ahenk Unsurları TDE133 1 2 + 0 2,0 Pdf
Birim Bölüm
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Derece Seviye Lisans - Seçmeli - Türkçe
Dersin Verilişi Yüz Yüze Anlatma
EBS Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Metin SAMANCI
Ders Veren
Amaç

Eski Türk Edebiyatı Hakkında Temel Bilgilere ve Yeteneklere Sahip Olmak

Ders İçeriği

Nazım Şekilleri, Nazım Türleri, Kafiye ve Aruz

Ders Kaynakları AKÜN, Ömer Faruk, “Divan Edebiyatı”, TDV İA, C.9, s.389-427
. İSEN, Mustafa, vd., Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker yay., 2002
MERMER, Ahmet; Neslihan Koç Keskin vd.; Eski Türk Edebiyatına Giriş, Akçağ Yay., Ankara, 2011.
1. AKKUŞ, Metin; Klâsik Türk Şiirinin Anlam Dünyası Edebî Türler ve Tarzlar, Erzurum, Fenomen Yay., 2006
3. COŞKUN, Menderes; Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Ankara, Dergah Yayınları, 2007
5. İSEN, Mustafa; “Türler”, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, 2003, s.363-370.
6. İZ, Fahir; KUT, Günay; “Divan Edebiyatında Nazım Türleri”, Büyük Türk Klasikleri, C.1, 247-252.
2. AKTAŞ, Hasan; Edebi Sanatlar/Klasik Türk Şiirinde, Edirne, Yort Savul Yayınları, 2005.
4. DİLÇİN, Cem; Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000.
Yarıyıl İçi Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam 0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar Katkı Yüzdesi (%)
Bu bilgi girilmemiştir.
Toplam %0
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı %0
Yarıyıl Sonu Çalışmalar %0
Toplam %0
Kategori Ders İlişki Yüzdeleri (%)
Aktarılabilir Beceri Dersleri
0
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
0
Destek Dersleri
0
Ek Dersler
0
Kategori
0
Mesleki Seçmeli Dersler
0
Temel Meslek Dersleri
0
Uygulama Dersleri
0
Uzmanlık / Alan Dersleri
0
Ders İş Yükü Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu Süresi (Saat) Sayısı Toplam İş Yükü (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat) 0
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) 0
AKTS
Hafta Konu Öğretim Metodu
1 Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği üzerinde konuşma Ders
1 Recaizâde Mahmut Ekrem, Ali Nihat Tarlan, Cem Dilçin ve Ahmet Mermer’in edebî sanat tasnifleri, edebî tür tanımı. Ders
2 Kaside türünün genel özellikleri ve tarihi gelişimi Ders
2 Teşbih ve İstiâre: Maşûkun güzellik unsurlarıyla ilgili teşbih ve istiâreler, mazmun kavramı, Allah ile ilgili edebî türler: Tevhîd... Ders
3 Gazel türünün genel özellikleri ve tarihi gelişimi Ders
3 Teşhîs ve İntâk; Peygamberlerle İlgili edebî türler: Hilye, Kırk Hadis, Mevlid, Mirâcnâme, Na't, Siyer. Ders
4 Mesnevi türünün genel özellikleri ve tarihi gelişimi Ders
4 Leff ü Neşr ve Tenâsüb; Dinî Günler ve Bayramları Anlatan Türler: Iydıye, Ramazaniye Ahlakî Türler: Pend-nâme. Ders
5 Rubainin genel özellikleri ve tarihi gelişimi Ders
5 İktibâs ve İrsâl-i Mesel; Sosyal Yaşamı ve Eğlence Hayatını Anlatan Türler Ders
6 Musammatlar ve Örnekler Ders
6 Telmîh; Bir Yeri veya Yerleşim Yerlerini Anlatan Türler: Belde-nâme, dâriye, hamâm-nâme, sâhil-nâme, seyâhat-nâme, sefâret-nâme, şehr-engîz Ders
7 Aruz vezninin genel özellikleri ve işlevi Ders
7 Mübâlağâ ve Tezat; Savaşları Anlatan Türler: Gazavâtnâme, Fetih-nâme, Selîm-nâme Mevsimleri Anlatan Türler: Bahâriye, Temmûziye, Hazâniye ve Şitâiye Ders
8 Remel kalıbı ve örnekleri Ders
8 Ara Sınav (Tarih Düşürme Sanatı) Ders
10 Hezec kalıbı ve örnekleri Ders
9 Hüsn-i Ta'lîl, Tecâhül-i Ârif, İstifham; Yorum ve Tahminlerde Bulunulan veya Bilmece Niteliği Taşıyan Türler:Fâl-nâme.. Ders
10 Hezec kalıbı ve örnekleri Ders
10 Mecâz-ı Mürsel, Kinâye, Tevriye, Ta'rîz; Alay, Şaka, Yergi veya Şikâyet İçeren Türler: Hasb-i Hâl, Hezel, Hiciv. Ders
11 Muzâri' kalıbı ve örnekleri Ders
11 Aks, Cinas, İâde, İştikak; Övgü veya Tebrîk İçeren Türler: Fahriye, Medhiye, Sıhhat-nâme. Ders
12 Mütekarip kalıbı ve örnekleri Ders
12 Nidâ, Rücû, Sihr-i helâl, Tekrîr; Ölümü Anlatan Türler: Mersiye, Maktel-i Hüseyin. Ders
13 Rubai kalıpları Ders
13 Nadir görülen edebî sanatlar. Biyografik Türler: Sergüzeşt-nâme Ders
14 Genel değerlendirme Ders
Ders Öğrenme Çıktısı Ölçme Değerlendirme Öğretim Metodu Öğrenme Faaliyeti
Hezec Kalıplarını öğrenir Ders Dinleme ve anlamlandırma
Arûz vezninin temel özelliklerini öğrenir ve Dîvân şiirindeki fonksiyonunu kavrar. Ders Dinleme ve anlamlandırma
Eski Türk Edebiyatının Genel Özelliklerini Öğrenir Ders Dinleme ve anlamlandırma
Divan Tertibini Öğrenir Ders Dinleme ve anlamlandırma
Remel kalıplarını öğrenir Ders Dinleme ve anlamlandırma
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. Ders Dinleme ve anlamlandırma
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. Ders Dinleme ve anlamlandırma
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. Ders Dinleme ve anlamlandırma
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. Ders Dinleme ve anlamlandırma
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI
PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
Hezec Kalıplarını öğrenir 5 3 5 5 4 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Arûz vezninin temel özelliklerini öğrenir ve Dîvân şiirindeki fonksiyonunu kavrar. 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Eski Türk Edebiyatının Genel Özelliklerini Öğrenir 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Divan Tertibini Öğrenir 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Remel kalıplarını öğrenir 5 3 5 5 4 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Klasik Türk edebiyatı dilbilgisi özelliklerini, alfabesini öğrenir. 5 4 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Türk dili ve edebiyatı alanında kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır. Alanı ile ilgili çözüm önerilerini modern kuramlara dayanarak uygulamalı olarak ortaya koyar. 5 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Klasik Türk edebiyatının poetikası, dönemleri, hayat ve toplumla olan ilişkisi, dil-kültür ve medeniyete olan katkılarıyla günümüz edebiyatına olan etkilerini öğrenir. 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Sahada derleme, yöntem ve teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 5 3 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Türk dili ve edebiyatı alanında edinmiş olduğu bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda kullanır. 3 5 5 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5