Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Halk Edebiyatı I | TDE201 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Serdar ŞİMŞEK |
Amaç |
Bu dersin amacı, öğrencilere anlatı türlerinin inanç ve düşünce sistemi içerisinde önemli bir yer işgal ettiğini, bu tür anlatıları inceleyip yorumlamanın insanlığın inanç ve düşünce sistemlerini öğrenme çabası anlamına geldiğini, mit, masal, destan gibi türlerin sadece fantastik ve olağanüstü unsurlardan oluşmadığını, doğru açılardan yaklaşıldığı takdirde bir anlam ve değer içerdiğini kavratmaktır. |
Ders İçeriği |
Türk anlatı geleneklerinin yaratılış ve icra bağlamları, sosyo-kültürel işlevleri ve inceleme yöntemleri. |
Ders Kaynakları |
Erhat, Azra, Mitoloji Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul 2007.
Joseph Campbell, İlkel Mitoloji, İmge Kitapevi. Joseph Campbell, Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, Kabalcı Yayınları. Bahaddin Ögel, Türk Mitolojisi I-II, TTK Yayınları. Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, TTK Yayınları. Mircea Eliade, Mitlerin Özellikleri, Simavi Yayınları. Saim Sakaoğlu, Masal Araştırmaları, Akçağ Yayınları. Bilge Seyidoğlu, Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller. Ögel, Bahaeddin, Türk Mitolojisi, Ankara 1971. Fuzuli BAYAT, Türk Mitolojik Sistemi I-II, Ötüken Neşriyat Yayınları. Özkul Çobanoğlu, Türk Dünyası Epik Destan Geleneği, Akçay Yayınları. Seyidoğlu, Bilge, Mitoloji Üzerine Araştırmalar, Metinler ve Tahliller, Dergah Yay., İstanbul 2014. Yaşar Çoruhlu, Türk Mitolojisinin Ana Hatları, Kabalcı Yayınları. |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2012 - 2013 2013 - 2014 2014 - 2015 2015 - 2016 2016 - 2017 2017 - 2018 2018 - 2019 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 1 | 12 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 12 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 1 | 12 | 12 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Özel Destek / Yapısal Örnekler | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 1 | 12 | 12 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme | Gösterim | 1 | 12 | 12 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 1 | 12 | 12 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 112 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,39 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Mitlerin tanımı, işlevleri, konu ve türleri hakkında ayrıntılı bilgi, | |
2 | Mitolojinin inanç ve düşünce sistemindeki yeri. | |
3 | Mitlerin diğer anlatı türleriyle (masal, efsane, destan) ilişkileri, | |
4 | Türk mitolojisi ile ilgili tarihi kaynaklar, karşılaştırmalı inceleme ve değerlendirmeler. | |
5 | Türk mitolojisi ile ilgili tarihi kaynaklar, karşılaştırmalı inceleme ve değerlendirmeler (devam) | |
6 | Epik destanın tanımı, işlevleri, konu ve türleri hakkında bilgiler | |
8 | Epik destanın diğer anlatı türleriyle (mit, masal, efsane, halk hikâyesi) ilişkisi. | |
9 | Destan anlatıcısının, yetişme biçimi, anlatım ortamı, anlatım zamanı ve tarzı ile ilgili bilgiler. | |
10 | Türk destanlarının yayılma alanları ve destanları sınıflandırma çalışmaları | |
11 | Masal türü ve özellikleri. | |
12 | Masal metinleri üzerinde incelemeler. | |
13 | Masal metinleri üzerinde incelemeler (devam). | |
14 | Masal analizi yöntem ve metodları |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Anonim anlatmalık türlerin yaratılış ve kullanım bağlamlarını tanır | |||
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin temel karakteristikleri bilir | |||
Anlatı türlerinin analizi ve çözümlemesinde kullanılan kuramlar hakkında teorik bilgilere sahiptir ve bunları pratikte uygular. | |||
Mit, epik destan ve masal türünün karakteristiklerini bilir, analiz ve çözümlemeler yapar | |||
Arkaik anlatı türleri ile medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimleri bilir ve analiz eder. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Anonim anlatmalık türlerin yaratılış ve kullanım bağlamlarını tanır | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Sözlü kültür ve sözlü edebi geleneğin temel karakteristikleri bilir | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Anlatı türlerinin analizi ve çözümlemesinde kullanılan kuramlar hakkında teorik bilgilere sahiptir ve bunları pratikte uygular. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Mit, epik destan ve masal türünün karakteristiklerini bilir, analiz ve çözümlemeler yapar | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Arkaik anlatı türleri ile medya teknolojileri ve kültürleri arasındaki etkileşimleri bilir ve analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |