Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Sağlığın Korunması ve Geliştirilmesi | SAS141 | 3 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | HEMŞİRELİK |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
EBS Koordinatörü | Öğr. Gör. Sultan KAYAN |
Ders Veren | Öğr. Gör. Sultan KAYAN |
Amaç |
Sağlık ekibinin bir üyesi olacak hemşirelik öğrencilerine, sağlığı etkileyen faktörler konusunda farkındalık kazandırmayı, birey, aile ve toplumun sağlığının korunması ve geliştirilmesi konusunda bilgi ve beceri kazandırmayı, bu konuda hemşirenin sorumluluklarını ve sağlığı korumaya yönelik uygulamaları öğretmeyi, gelişmiş ülkeler ile ülkemizdeki uygulama örnekleri ile konunun önemini kavratmayı amaçlamaktadır. |
Ders İçeriği |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları Sağlığı geliştirme kavramının tarihsel gelişim süreci Sağlığın belirleyicileri ve sağlık sorumluluğu Holistik sağlık yaklaşımı ve yaşam kalitesi Sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller Dünya'da ve Türkiye’de sağlığı geliştirme uygulamaları Okul sağlığını geliştirme programları ve hemşirenin rolleri İş sağlığını geliştirme programları ve hemşirenin rolleri Kırılgan gruplarda sağlığı geliştirme ve hemşirenin rolleri Beslenme-fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesi Stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi Tütün kontrolü ve sağlığın geliştirilmesi |
Ders Kaynakları |
Sağlığın Geliştirilmesi, Hedef Yayıncılık, Sultan Ayaz Alkaya-2017
Sağlığı Koruma ve Geliştirme I-II-III, Ema Tıp Kitapevi, Ayla Bayık Temel-2021 Yaşam Boyu Sağlığı Geliştirme, Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, Behice Erci-2019 Community & Public Health Nursing, Mosby Co. St.Louis, Stanhope Marcia and Lancester Jeanette-2015 Community and Public Health Nursing, Promoting the Public’s Health, Wolters Kluwer, Cherie Rector-2018 Community/Public Health Nursing, Promoting the Health of Populations, Elsevier, Mary Nies and Melanie McEwen-2018 Halk Sağlığında Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Çağatay Güler ve Levent Akın-2015 Health promotion in nursing, New Jersey: Pearson Education, Pender NJ, Murdaugh CL, Parsons MA-2015 |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 30 |
Ödev 1 | 20 |
Toplam | 50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %50 |
Toplam | %50 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Küçük Grup Tartışması | 2 | 5 | 10 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler | Seminer | 1 | 1 | 1 |
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler | Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri | 1 | 1 | 1 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 1 | 14 | 14 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması | Beyin Fırtınası | 1 | 14 | 14 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,37 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Why did Mrs. X die? (Video gösterimi) Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları | Ders Tartışmalı Ders Vaka Çalışması Beyin Fırtınası Gösterim |
2 | Sağlığı geliştirme kavramının tarihsel gelişim süreci Uluslararası Bildirgeler/Sürdürülebilir Sağlık Hedefleri/ Healhty People 2030 | Ders Tartışmalı Ders |
3 | Sağlığın Belirleyicileri ve sağlık sorumluluğu | Ders Tartışmalı Ders |
4 | Holistik sağlık yaklaşımı ve yaşam kalitesi | Ders Tartışmalı Ders |
5 | Sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modeller | Ders Tartışmalı Ders |
6 | Dünya'da ve Türkiye’de Sağlığı Geliştirme Uygulamaları | Ders Tartışmalı Ders |
7 | ARA SINAV | Ders |
8 | Okul sağlığını geliştirme programları ve hemşirenin rolleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
9 | İş sağlığını geliştirme programları ve hemşirenin rolleri | Ders Beyin Fırtınası |
10 | Kırılgan gruplarda sağlığı geliştirme ve hemşirenin rolleri | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
11 | Beslenme-fiziksel aktivite ve sağlığın geliştirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
12 | Stres yönetimi ve sağlığın geliştirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
13 | Tütün kontrolü ve sağlığın geliştirilmesi | Ders Tartışmalı Ders Beyin Fırtınası |
14 | Akran Eğitimi | Sınıf Dışı Çalışma Beyin Fırtınası Seminer Grup Çalışması Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri / Projeleri |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sağlığın belirleyicilerini sayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modelleri uygulama alanları ile birlikte sayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Temel uygulama alanlarında (okul sağlığı, iş sağlığı vb) sağlığı geliştirme konusunda hemşirenin rollerini sıralayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Sağlıklı yaşam davranışlarını ve bu davranışların sağlığı geliştirme açısından önemini açıklayabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramlarını açıklayabilir. | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 2 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Sağlığın belirleyicilerini sayabilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 1 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 |
Sağlığı geliştirme ile ilgili kuram ve modelleri uygulama alanları ile birlikte sayabilir. | 4 | 3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Temel uygulama alanlarında (okul sağlığı, iş sağlığı vb) sağlığı geliştirme konusunda hemşirenin rollerini sıralayabilir. | 2 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 | 1 | 5 |
Sağlıklı yaşam davranışlarını ve bu davranışların sağlığı geliştirme açısından önemini açıklayabilir. | 2 | 3 | 5 | 1 | 1 | 3 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 4 |