Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Özel Gereksinimli Çocukların Eğitimi I | CGB307 | 5 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
Dersin Verilişi | Düz Anlatım Yöntemi, Soru-Cevap, Tartışma, Sunum |
EBS Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Perihan CİVELEK |
Ders Veren | Doç. Dr. Medera HALMATOV |
Amaç |
ğrencilerin özel eğitimin temel kavram ve ilkelerine, özel gereksinimli çocuklardaki gelişimsel farklılığın nedenlerine ilişkin bilgi edinmelerini sağlamak, özel gereksinimli çocukların eğitiminde kullanılan öğretim yöntemlerini öğrenmelerini desteklemek ve bu çocukların bireysel farklılıklarına yönelik etkinlik planlayabilmelerini sağlamaktır |
Ders İçeriği |
Özel eğitimde temel kavramlar, özel eğitimin tanımı, özel eğitimin temel ilkeleri, özel eğitimin işlevi, özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitimde etiketleme, özel gereksinimli çocuklarda tanı ve değerlendirme, değerlendirme türleri, özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, gelişimsel farklılığın genel nedenleri, özel gereksinimli çocuklara ilişkin tutumlar, aile eğitimi, zihinsel yetersizliği olan çocuklar, otizmli çocuklar, görme yetersizliği olan çocuklar, işitme yetersizliği olan çocuklar, ortopedik yetersizliği olan çocuklar |
Ders Kaynakları |
Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim-Prof. Dr. Necate BAYKOÇ (Ed.)
Özel Eğitim-Yrd. Doç. Dr. Veysel AKSOY Özel Eğitimde Özel Etkinlikler- Cemile Turan HAMARAT ve Feyzan Tomur Özdoğan Destek Eğitim Seti- Dr. Atilla TAZEBAY ve Uzm. Meryem ŞAHİN Engelli Çocuklar ve Özel Eğitim-Yrd. Doç. Dr. İskender ÖZGÜR Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim- İbrahim H. DİKEN (Ed.) Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri- Prof. Dr. Elif Tekin-İftar ve Prof. Dr. Gönül Kırcaali-İftar |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 40 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması | Grup Çalışması | 2 | 10 | 20 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum | Sözlü | 2 | 14 | 28 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 3 | 1 | 3 |
Ödev (Sunum) | Ödev (Sunum) | 2 | 1 | 2 |
Final | Final | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 83 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 3,25 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Özel eğitimde temel kavramlar, özel eğitimin tanımı, özel eğitimin temel ilkeleri | |
2 | Özel eğitimin işlevi, özel eğitimin tarihsel gelişimi, özel eğitimde etiketleme | |
3 | Özel gereksinimli çocuklarda tanı ve değerlendirme, değerlendirme türleri | |
4 | Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, gelişimsel farklılığın nedenleri, özel gereksinimli çocuklara ilişkin tutumlar, aile eğitimi | |
5 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklar (Zihinsel yetersizlik tanımları, zihinsel yetersizliğin nedenleri, zihinsel yetersizliği olan çocukların özellikleri, zihinsel yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
6 | Zihinsel yetersizliği olan çocuklar (Zihinsel engelli çocukların eğitiminde kullanılan yöntemler, zihinsel yetersizliği olan çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar, bireylere öneriler, zihinsel yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
7 | Otizmli çocuklar (Otizmin tanımı, otizmin nedenleri, otizmin türleri, otizmli çocukların özellikleri, otizmli çocuklar için etkinlik planlama) | |
8 | Otizmli çocuklar (Otizmli çocukların eğitimiinde kullanılan yöntemler, otizmli çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken noktalar, bireylere öneriler, otizmli çocuklar için etkinlik planlama) | |
9 | Görme yetersizliği olan bireyler (Görme yetersizliğine ilişkin temel kavramlar, görme yetersizliğinin nedenleri, görme yetersizliği olan çocukların genel özellikleri, görme yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
10 | Görme yetersizliği olan çocuklar (Görme yetersizliği olan çocukların eğitiminde kullanılan yöntemler, öğretim süreçlerinde uyarlamalar, görme yetersizliği olan çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken hususlar, bireylere öneriler, görme yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
11 | İşitme yetersizliği olan çocuklar (İşitme yetersizliğine ilişkin temel kavramlar, işitme kaybının dereceleri, işitme kaybının nedenleri, işitme yetersizliği olan çocukların genel özellikleri, işitme yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
12 | İşitme yetersizliği olan çocuklar(İşitme yetersizliği olan çocukların eğitiminde kullanılan yöntemler, öğretim süreçlerinde uyarlamalar, işitme yetersizliği olan çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken hususlar, bireylere öneriler, işitme yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
13 | Ortopedik yetersizliği olan çocuklar (Ortopedik yetersizliğin tanımı, ortopedik yetersizliğin nedenleri, ortopedik yetersizliği olan bireylerin genel özellikleri, ortopedik yetersizliği olan bireylerin sınıflandırılması, iortopedik yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) | |
14 | Ortopedik yetersizliği olan çocuklar (Ortopedik yetersizliği olan çocukların eğitiminde kullanılan yöntemler, öğretim süreçlerinde uyarlamalar, ortopedik yetersizliği olan çocukların eğitiminde dikkat edilmesi gereken hususlar, bireylere öneriler, ortopedik yetersizliği olan çocuklar için etkinlik planlama) |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Öğrenci özel eğitimle ilgili temel kavramları kavrar. | |||
Öğrenci özel eğitime ihtiyacı olan çocuklardaki gelişimsel farklılığın nedenlerini bilir. | |||
Öğrenci özel eğitimde tanı ve değerlendirme türlerini kavrar. | |||
Öğrenci (zihinsel yetersizliği, görme yetersizliği, işitme yetersizliği, ortopedik yetersizliği olan ve otizmli) çocukları ve özelliklerini bilir. Bu çocuklara yönelik etkinlik planı yapar. | |||
Öğrenci özel eğitimin temel ilkeleri ve işlevini bilir. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 | PÇ 2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenci özel eğitimle ilgili temel kavramları kavrar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci özel eğitime ihtiyacı olan çocuklardaki gelişimsel farklılığın nedenlerini bilir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Öğrenci özel eğitimde tanı ve değerlendirme türlerini kavrar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Öğrenci (zihinsel yetersizliği, görme yetersizliği, işitme yetersizliği, ortopedik yetersizliği olan ve otizmli) çocukları ve özelliklerini bilir. Bu çocuklara yönelik etkinlik planı yapar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Öğrenci özel eğitimin temel ilkeleri ve işlevini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |