Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Türk Eğitim Tarihi | CGB220 | 4 | 2 + 0 | 3,0 |
Birim Bölüm | ÇOCUK GELİŞİMİ |
Derece Seviye | Lisans - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Doç. Dr. ÜMİT KAHRAMAN |
Ders Veren | Dr. Öğr. Üyesi Yakup SUBAŞI |
Amaç |
Bu dersin amacı, tarihsel süreç içerisinde Türk toplumlarının eğitime bakış açısı ve kurumsal düzenlemeleri hakkında bilgi vererek süreci etkileme gücüne sahip değişkenleri açıklamaktır. Aynı zamanda farklı devletler, yaşayış biçimleri, dini inançlar vb.nin eğitim görüşleri üzerindeki etkisini kavrayarak günümüz eğitim sistemi, kurumlar ve uygulamalar ile ilişkisini kurmaktır. |
Ders İçeriği |
Türk eğitim tarihinin konusu, yöntemi ve kaynakları; ilk Türk devletlerinde eğitim; ilk Müslüman Türk devletlerinde eğitim; Türkiye Selçukluları ve Anadolu Beyliklerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde eğitim: İlk yenileşme hareketlerine kadar eğitim sistemi; 13-18. yüzyıllarda Osmanlı coğrafyası dışındaki Türk devletlerinde eğitim; Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’a kadar eğitimde yenileşme hareketleri; Tanzimat’tan Cumhuriyete modern eğitim sisteminin kuruluşu; geleneksel eğitimin yeniden düzenlenmesi; 19-20. yüzyıllarda Avrasya’daki diğer Türk devlet ve topluluklarında eğitim; millî mücadele döneminde eğitim; Türkiye Cumhuriyeti’nde eğitim: Türkiye eğitim sisteminin temelleri, yapısı, kuruluşu ve gelişimi; başlangıcından bugüne öğretmen yetiştirme süreci; 21. yüzyılda Türk dünyasında eğitim; ortak hedefler, dil ve alfabe birliği, ortak tarih yazma çalışmaları. |
Ders Kaynakları |
AKYÜZ, Y.,Türk Eğitim Tarihi, Pegem A Yayıncılık, Ankara.
|
Açıldığı Öğretim Yılı | 2022 - 2023 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Ara Sınav 1 | 25 |
Ödev (Sunum) | 15 |
Toplam | 40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Final | %60 |
Toplam | %60 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %40 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %60 |
Toplam | %100 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 0 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | İslamiyet Öncesi Türk Eğitim Tarihi | Ders |
2 | Türklerin İslamiyet'i kabul ettikleri ilk dönemde Eğitim Tarihi | Ders |
3 | Selçuklular ve Anadolu Beyliklerinde Eğitim | Ders |
4 | Osmanlılar klasik eğitim kurumları ve öğretim yöntemleri | Ders |
5 | Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemi(1776-1839) | Ders |
6 | İlk modern sivil okul olan Rüşdiye mektepleri | Ders |
7 | Tanzimat Dönemi ilk ve ortaöğretiminde modernleşme | Ders |
8 | Ara Sınav | Ders |
9 | Tanzimat Dönemi yükseköğretim ve meslek okulları | Ders |
10 | II. Abdülhamit Dönemi'nde Eğitim | Ders |
11 | Cumhuriyet dönemi eğitim anlayışı ve Tevhid-i tedrisat kanunu | Ders |
12 | Cumhuriyet Dönemi'nde ilköğretim, orta öğretim | Ders |
13 | Cumhuriyet Dönemi'nde yükseköğretim | Ders |
14 | Osmanlı’dan Cumhuriyet’e öğretmen okulları | Ders |
15 | Eğitim enstitülerinden eğitim fakültelerine | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklar. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları tarihsel süreç içerisinde analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Türk Eğitim Sisteminde yaşanan gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz eder. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
Geçmişten ders çıkararak geleceğe dönük planlama yapabilir. | Yazılı Sınav | Ders | Dinleme ve anlamlandırma |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ | PÇ 1 | PÇ 2 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları tarihsel süreç içerisinde analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk Eğitim Sisteminde yaşanan gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Geçmişten ders çıkararak geleceğe dönük planlama yapabilir. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |