Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
Klasik Türk Edebiyatında Nesir | TDE6028 | 3 + 0 | 7,5 |
Birim Bölüm | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - DR |
Derece Seviye | Lisansüstü - Seçmeli - Türkçe |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
EBS Koordinatörü | Prof. Dr. Mehmet ÖZDEMİR |
Ders Veren | |
Amaç |
Başlı başına bir şiir edebiyatı olarak da kabul edilen Divan Edebiyatının sadece şiirden ibaret olmadığı; başta tezkireler olmak üzere, seyahatnâme vb. türler ile konuların da bu edebiyat içerisinde önemli bir yerinin olduğunun anlaşılmasının sağlanması. Ayrıca diğer tarih, lügat, mensur yazılmış divan dîbâcelerinden örneklerle de klasik kültürümüzde düzyazının öneminin vurgulanması. |
Ders İçeriği |
13. yüzyıl başlarından itibaren yazılmış mensur edebî eserleri gözden geçirme; dönemin dil özellikleri üzerinde durma; Arapça ve Farsçanın dilimiz üzerindeki etkisi; Arapça ve Farsçadan geçen kelime ve kavramların tahlili;15. yüzyılın sonlarına kadar olan iki asırlık dönemde yazılmış Tevârih-i Âl-i Osman, Battalnâme, Dânişmendnâme, Tazarrunâme gibi eserlerden seçme metinlerin okunması; döneminde ve daha sonraki asırlarda iz bırakmış eserlerin tanıtılması; nesrin yüzyıllara göre değişimi vs. |
Ders Kaynakları |
Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi, Haz. Orhan Şaik Gökyay, Seyit Ali Karaman, Yücel Dağlı, (Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık)
Prof. Dr. Ahmet Atilla Şentürk-Doç. Dr. Ahmet Kartal, Eski Türk Edebiyatı Tarihi, (Dergah Yayınları) |
Açıldığı Öğretim Yılı | 2020 - 2021 2021 - 2022 2023-2024 |
Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | 0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
Bu bilgi girilmemiştir. | |
Toplam | %0 |
Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %0 |
Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %0 |
Toplam | %0 |
Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
Destek Dersleri
|
0
|
Ek Dersler
|
0
|
Kategori
|
0
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim | Sınıf Dışı Çalışma | 3 | 14 | 42 |
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 3 | 14 | 42 |
Önceden planlanmış özel beceriler | Problem Çözme | 3 | 14 | 42 |
Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
Final | Final | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 188 | |||
AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 7,37 | |||
AKTS |
Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
---|---|---|
1 | Klasik edebiyatımızda nesrin yeri ve önemi. | Ders |
2 | Klasik edebiyatımızda Hamzaname örnekleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
3 | Dede Korkut hikâyeleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
4 | Battalnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
5 | Dânişmendnâmeler ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
6 | 13 ve 14. yüzyıllarda yazılmış diğer mensur eserler. | Ders |
7 | Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. | Ders |
7 | Sinan Paşa ve Tazarrunâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. | Ders |
9 | Ebulhayr Rûmî ve Saltuknâme adlı eserinden seçilmiş örnek metinler. | Ders |
10 | Anonim Tevârih-i Âl-i Osmânlar seçilmiş örnek metinler. | Ders |
11 | 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. | Ders |
11 | 15. yüzyılda yazılmış olan diğer mensur eserler. | Ders |
13 | 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
13 | 15. yüzyılda yazılmış mensur dîvân dîbâceleri ve seçilmiş örnek metinler. | Ders |
Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserleri dil ve içerik yönünden tartışır. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserleri analiz eder. | Yazılı Sınav | Tartışmalı Ders | Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nazım dilinden farklı olan düzyazı dilinin tanımlar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Şiir dili ile düzyazı dili arasındaki farkı açıklar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserlerin dil ve içerik yönünden mukayesesini yapar. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Osmanlı döneminde yazılmış mensur eserlerle, Tanzimattan sonra günümüze kadar gelen devirde yazılmış nesir alanındaki eserleri dil ve içerik yönünden tartışır. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Türk dilinin büyük ustalarını ve onların yazdığı eserleri analiz eder. | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |