| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | AKTS | |
| Sosyolojiye Giriş | SHB107 | 1 | 3 + 0 | 4,0 |
| Birim Bölüm | SOSYAL HİZMET |
| Derece Seviye | Lisans - Zorunlu - Türkçe |
| Dersin Verilişi | Yüzyüze |
| EBS Koordinatörü | Doç. Dr. Sibel EZGİN AĞILLI (Yıl: 2022 - 2023) |
| Ders Veren | Doç. Dr. Sibel EZGİN AĞILLI |
| Amaç |
Öğrencilerin içinde bulundukları sosyal çevreyi, toplumsal farklılıklar temelinde anlamlandırmalarını sağlamak ve öğrencilere toplumsal yapının bileşenleri, toplumsal değişim gibi konularda sosyal hizmet uzmanının sahip olması gereken sosyolojik perspektif kazandırmak. |
| Ders İçeriği |
Sosyal bilim ve sosyoloji kavramları; sosyolojik düşün(ebil)me; sosyolojinin kurucuları; sosyolojinin gelişmesine katkı sağlayan çağdaş düşünürler; sosyal tabakalaşma, sınıf yapısı ve sosyal eşitsizlikler; sosyal kontrol biçimleri; toplumsal değişme, toplumsal rol ve statü; güncel eğilim ve gelişmelerin etkileri altındaki ekonomi ve iş hayatı, aile ve evlilik, akrabalık, eğitim gibi temel sosyal kurumların daha geniş bir bütün içinde değerlendirerek ele alınması. |
| Ders Kaynakları |
Bauman, Zygmunt (1999) Sosyolojik Düşünmek, Istanbul: Ayrıntı
Giddens, Anthony, (2016) Sosyoloji, Kısa Fakat Eleştirel Bir Giriş, Ankara: Siyasal Kitapevi Mills, Wright (2007) Toplumbilimsel düşün, İstanbul: Der Yayınları Durdu, Z. (2014) Sosyolojide Temel Kavramlar ve Kurucu Fikirler, Detay Yayıncılık Sosyolojiye Giriş (Ed. M.Tuna), Detay Yayıncılık |
| Açıldığı Öğretim Yılı | 2019 - 2020 2020 - 2021 2021 - 2022 2022 - 2023 2023-2024 2024 - 2025 2025 - 2026 |
| Yarıyıl İçi Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Ara Sınav 1 | 40 |
| Kısa Sınav 1 | 10 |
| Toplam | 50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | Katkı Yüzdesi (%) |
| Final | %50 |
| Toplam | %50 |
| Yarıyıl İçinin Başarıya Oranı | %50 |
| Yarıyıl Sonu Çalışmalar | %50 |
| Toplam | %100 |
| Kategori | Ders İlişki Yüzdeleri (%) |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri
|
0
|
|
Beşeri, İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
|
0
|
|
Destek Dersleri
|
0
|
|
Ek Dersler
|
0
|
|
Kategori
|
0
|
|
Mesleki Seçmeli Dersler
|
0
|
|
Temel Meslek Dersleri
|
0
|
|
Uygulama Dersleri
|
0
|
|
Uzmanlık / Alan Dersleri
|
0
|
|
Yetkinlik Tamamlayıcı Ders
|
0
|
| Ders İş Yükü | Öğretim Metotlar / Öğretim Metodu | Süresi (Saat) | Sayısı | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Dinleme ve anlamlandırma | Ders | 3 | 14 | 42 |
| Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme | Tartışmalı Ders | 2 | 14 | 28 |
| Ara Sınav 1 | Ara Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Kısa Sınav 1 | Kısa Sınav 1 | 10 | 1 | 10 |
| Final | Final | 15 | 1 | 15 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||
| AKTS = Toplam İş Yükü (Saat) / 25.5 (s) | 4,12 | |||
| AKTS | 4,0 | |||
| Hafta | Konu | Öğretim Metodu |
|---|---|---|
| 1 | Sosyolojinin tanımı ve sosyolojik bakış açısı | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 2 | Sosyolojinin Doğuşu | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 3 | Sosyolojinin Temel Kavramları | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 4 | Sosyolojinin Öncüleri: İbni Haldun, Montesquieu | |
| 5 | Sosyolojinin Öncüleri: A. Comte, E. Durkheim | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 6 | Sosyolojinin Öncüleri: K. Marx, M. Weber | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 7 | Toplumsal Değişme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 8 | Arasınav | Ders |
| 9 | Aile ve Toplum | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 10 | Toplumsal cinsiyet | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 11 | Göç ve Kentleşme | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 12 | Toplumsal Tabakalaşma ve Yoksulluk | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 13 | Kültür ve Toplum | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| 14 | Toplumsal Hareketler | Ders Sınıf Dışı Çalışma Tartışmalı Ders |
| Ders Öğrenme Çıktısı | Ölçme Değerlendirme | Öğretim Metodu | Öğrenme Faaliyeti |
| Sosyolojik düşüncenin gelişim süreci ve yöntemi konusunda bilgi edinir. | |||
| Sosyolojinin tanımı ve temel kavramlarını öğrenir. | |||
| Toplumsal değişimi kavrama ve toplumsal farklılıkları algılama yetisi kazanır. | |||
| Yaşanan toplumsal süreçleri analiz edebilme yeteneği edinir. | |||
| Sosyal yapı ve sosyal gruplar arasındaki karşılıklı etkileşim konusunda bakış açısı kazanır. |
DERS ÖĞRENME ÇIKTISI |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sosyolojik düşüncenin gelişim süreci ve yöntemi konusunda bilgi edinir. | 3 | 1 | 4 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 4 | 5 | 1 | ;
| Sosyolojinin tanımı ve temel kavramlarını öğrenir. | 2 | 1 | 4 | 4 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 3 | 3 | 5 | 1 | ;
| Toplumsal değişimi kavrama ve toplumsal farklılıkları algılama yetisi kazanır. | 5 | 1 | 5 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | 1 | ;
| Yaşanan toplumsal süreçleri analiz edebilme yeteneği edinir. | 3 | 1 | 4 | 5 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | ;
| Sosyal yapı ve sosyal gruplar arasındaki karşılıklı etkileşim konusunda bakış açısı kazanır. | 5 | 1 | 4 | 5 | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ;
| Ortalama Değer | 3,6 | 1 | 4,2 | 4,4 | 3,2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3,4 | 4,4 | 2,6 | 3,8 | 5 | 1,6 |